Te jonge maaltijdbezorgers: éénderde gecontroleerde bedrijven beboet
De inspectie SZW heeft in de afgelopen anderhalf jaar elf boetes uitgedeeld aan verschillende restaurants die jongeren onder de 16 eten lieten bezorgen. In totaal troffen de inspecteurs twintig tieners aan van 14 en 15 jaar oud die maaltijden vervoerden. De boetes lopen in de duizenden euro's. Bij sommige restaurants werkten meerdere jongeren.
Ook kregen nog eens drie bedrijven een waarschuwing, daarbij ging het om achttien kinderen van 14 en 15 jaar, zo blijkt uit cijfers die RTL Z heeft opgevraagd. In totaal voerde de Inspectie SZW 24 controles uit in 2021 en 14 in 2020 in verschillende steden.
De ouders van de jongeren die in overtreding waren, kregen ook een waarschuwing.
Nieuwe regels
"Deze cijfers laten zien dat er meer controles nodig zijn", zegt Walther Ploos van Amstel, lector City Logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam.
Sinds 1 juli 2020 geldt de Nadere Regeling Kinderarbeid. Sindsdien mogen 15-jarige tieners geen eten meer rondbrengen, omdat het werk te zwaar en gevaarlijk is. Zo gebeuren er regelmatig ongelukken, moeten maaltijdbezorgers bezorgen onder tijdsdruk en wordt er met geld gewerkt, met een risico op beroving of overvallen. Voor 1 juli 2020 was het bezorgen van eten door 13- en 14-jarigen al verboden.
Hoe werkt een inspectie?
Om een overtreding vast te stellen moet de Inspectie SZW iemand aan het werk zien. Zo'n inspectie vindt dus plaats op een plek waar maaltijdbezorgers aan het werk zijn. Voorafgaand aan een inspectie is altijd al een risico-analyse gedaan. Zo krijgt SZW signalen van burgers of de politie als het mis is.
Als maaltijdbezorgers betrapt worden, wordt het werk stilgelegd. Dat gebeurde bijvoorbeeld in Hilversum waar vijf jonge maaltijdbezorgers betrapt die nog te laat aan het werk waren.
'Leuk bijbaantje'
"Het verbaast me niet, het is een leuk bijbaantje", zegt Ploos van Amstel. "En niet alle ondernemers lijken op de hoogte van de veranderde wetgeving. Daar ligt een taak voor Koninklijke Horeca Nederland en de overheid om hier goed over voor te lichten."
Maaltijdbezorging heeft de afgelopen jaren, mede door corona een enorme vlucht genomen. Er rijden nu naar schatting zeker 40.000 bezorgers rond. Dat zijn er ongeveer twee keer zoveel als in 2019.