Verhit debat

Pilotenbond aan leden: 'Houd het netjes op sociale media'

Door René Lukassen··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Harold VersteegPilotenbond aan leden: 'Houd het netjes op sociale media'
RTL

'Houd het hoofd koel', 'houd het netjes' en 'blijf er boven staan'. Die oproep doet voorzitter Camiel Verhagen van pilotenbond VNV aan leden die op sociale media 'uithalen' nadat er 'negatieve' nieuwsberichten worden geschreven. Verhagen doet zijn oproep in de tweewekelijkse nieuwsbrief van de VNV, Airmail, waarin RTL Z inzage kreeg.

"We moeten ons gewoon helemaal niets aantrekken van wat er publiekelijk over ons gezegd wordt. Dat hoor ik regelmatig als ik met vliegers spreek nadat er (negatief) over ons geschreven is in de media. Na het Kamerdebat van vorige week over de laatste rapportage van de staatsagent moet ik concluderen dat dit (weer) niet is gelukt", verzucht Verhagen in een bericht aan de leden.

Voorwaarden geschonden

Eind mei publiceerde staatsagent Jeroen Kremers zijn vijfde rapportage over de naleving door KLM van de voorwaarden die het kabinet verbond aan miljarden euro's staatssteun die KLM kreeg. Door corona kwam het vliegverkeer in 2020 stil te liggen en zonder overheidssteun zou KLM zeer waarschijnlijk failliet zijn gegaan.

Kaag overweegt vervolgstappen tegen KLM na vernietigend rapport
Lees ook

Kaag overweegt vervolgstappen tegen KLM na vernietigend rapport

Ook in zijn vijfde rapportage constateerde Kremers dat KLM zich niet aan de steunvoorwaarden hield. "Belangrijke voorwaarden zijn niet nageleefd." Zo bleef 'de arbeidsvoorwaardelijke bijdrage van hoger betaald personeel in 2022 10 tot 15 procent achter bij de voorwaarden', concludeerde Kremers. Piloten zijn hoger betaald personeel en werden door Kremers expliciet genoemd.

Salarisoffer in ruil voor steun

KLM sprak in het kader van het steunpakket met de overheid af dat het personeel een salarisoffer zou brengen waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten zouden dragen. De grootverdieners bij de luchtvaartmaatschappij werd gevraagd om een vrijwillige bijdrage van 20 procent. Ook de piloten stemden daar uiteindelijk mee in.

"Herhaald is de piloten-cao van KLM van invloed gebleken bij het niet voldoen aan de steunvoorwaarden", aldus Kremers, die met deskundigen de cao van KLM-piloten vergeleek met die van piloten bij andere luchtvaartmaatschappijen. In een begeleidende aanbiedingsbrief bij zijn rapport noemt hij die cao 'een obstakel'.

Boze reacties vliegers

Kritiek dus, van Kremers, en niet voor het eerst. Ook in eerdere rapportages ging de staatsagent in op de rol van piloten, hetgeen hem onder die beroepsgroep bepaald niet populair heeft gemaakt. Op sociale media krijgt de staatsagent en van langs en dat is ook Verhagen opgevallen. De mediaberichten die het gevolg zijn van Kremers rapport(en) 'raken ons allemaal en dat is begrijpelijk', aldus de voorzitter van de VNV.

Onder andere een voorganger van Camiel Verhagen, Steven Verhagen, laat geregeld in zeer felle bewoordingen van zich horen:

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

"Als je snoeihard inlevert en je wordt vervolgens alsnog voor rotte vis uitgemaakt, dan doet dat wat met je", vervolgt Camiel Verhagen in zijn brief. Maar 'een uithaal terug werkt averechts', weet Verhagen, die daarom die piloten vraagt 'het hoofd koel te houden'. Ook al vindt Verhagen het 'volslagen onterecht wat wij vliegers over ons heen krijgen', vraagt hij zijn leden niettemin om 'erboven te blijven staan'.

Voorwaarden niet nagekomen

Verhagen schrijft overigens ook dat 'het klopt als gesteld wordt dat bepaalde voorwaarden niet zijn nagekomen'. Het gaat dan om de arbeidsvoorwaardelijke bijdrage – het salarisoffer van onder meer de piloten – waarvan Kremers dus schrijft dat die niet in voldoende mate door de vliegers is geleverd. Maar wat hem betreft had die voorwaarde 'nooit gesteld mogen worden'.

Een VNV-woordvoerder voegt daaraan toe: "Samen met alle bonden hebben wij in 2022 gesteld dat het opgelegde loonoffer niet meer houdbaar was gezien ondersteunende uitspraak van de VN-organisatie over werknemersrechten, torenhoge inflatie en arbeidskrapte. Deze voorwaarden hadden nooit gesteld mogen worden en daar hebben wij afstand van genomen."

"Al langer constateert de VNV dat er in het luchtvaartdebat sprake is van polarisatie, terwijl effectief beleid op basis van feiten en consensus tot stand zou moeten komen. In onze nieuwsbrief hebben wij opgeroepen zich niet te laten verleiden mee te gaan in polarisatie door anderen", aldus de VNV.

Lees meer over
Air France KLMVNVLuchtvaart