KLM vindt krimpplannen voor Schiphol maar niks: 'Onze aanpak is slimmer'
KLM kan zich niet vinden in de opties die het kabinet heeft bedacht om de geluidshinder op Schiphol drastisch terug te brengen. Dat blijkt uit een langverwachte reactie op de plannen die KLM vandaag uit de doeken heeft gedaan. Het bedrijf stelt naar eigen zeggen een 'slimmere aanpak' voor.
Het kabinet wil vanaf november 2024 de geluidshinder rond Schiphol met minstens 20 procent verminderen. 's Nachts moet er minimaal 15 procent minder geluidsoverlast worden veroorzaakt.
Drie opties
Om dat te bereiken zijn er drie opties op tafel gelegd, waar de sector zich vervolgens over uit mocht spreken. In twee van de opties zou het aantal vluchten teruggebracht moeten worden naar 440.000 per jaar. Nu zijn dat er nog 500.000.
In de andere optie zou vooral het aantal nachtvluchten fors teruggebracht moeten worden, plus een aantal aanvullende maatregelen over baangebruik.
Drastisch schrappen
Maar KLM vind al die opties maar niks. "In het voorstel van het ministerie staat drastisch schrappen van vluchten centraal", schrijft het luchtvaartbedrijf. "Helaas heeft dat voorstel veel nadelen."
De 'drastische stappen' zouden de welvaart in Nederland namelijk raken volgens KLM. Bovendien heeft KLM kritiek op het ministerie, omdat het geen verschil maakt tussen nieuwe en oude toestellen.
Stillere vliegtuigen
In plaats van minder vliegen legt KLM de nadruk op technologische verbeteringen in een alternatief plan. Zo zegt het 6 tot 7 miljard euro te investeren in schonere en stillere vliegtuigen. "Nieuwe toestellen zijn gemiddeld 50 procent stiller dan de vliegtuigen die ze vervangen, waardoor ze een flinke geluidsreductie opleveren", aldus KLM.
Ook wil KLM de vliegroutes aanpassen. Door op een andere manier van en naar het vliegveld te vliegen, zou de geluidshinder ook verminderd kunnen worden, denkt KLM. Belangrijk daarin is vooral om korter op lage hoogte te vliegen.
Het laatste punt van het KLM-plan is om de stilste vliegtuigen 's nachts in te zetten en hogere luchthavengelden in te voeren voor lawaaiige toestellen, waardoor die minder aantrekkelijk worden voor maatschappijen om te gebruiken.
Te laat
Maar KLM geeft zelf al toe dat met deze maatregelen de doelen niet op tijd worden gehaald. Volgens de maatschappij wordt het nachtdoel weliswaar al ruimschoots in 2024 gehaald op hun manier, maar de doelen voor de hele dag pas in 2026, terwijl dat in november 2024 zover moet zijn van de minister.