Bedrijven

ABN: 'Ongekende schok' in uitgaven consumenten door coronacrisis

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© ANPABN: 'Ongekende schok' in uitgaven consumenten door coronacrisis
RTL

De coronacrisis zorgt voor een ongekende schok in de uitgaven van Nederlandse consumenten. Die dalen dit jaar met 5 procent, verwacht ABN Amro. Dat is een veel grotere daling dan de twee procent van tijdens de financiële crisis.

De bank rekent met een scenario waarin de maatregelen zoals die nu van kracht zijn, de 'intellligente lockdown', in totaal twee maanden zullen duren.

De maatregelen, waarbij onder meer horeca, sportscholen en kappers dicht moesten en grote evenementen niet meer door mogen gaan, zijn sinds 13 maart van kracht en duren in het scenario van de bank tot 12 mei.

Ongekende schok

Dat zou voor een krimp van de uitgaven van 4,75 procent zorgen. Omdat de maatregelen stapsgewijs opgeheven zullen worden, zal ook daarna nog minder worden uitgegeven, goed voor een daling van 0,25 procent

Dat consumenten minder uitgeven is een van de belangrijkste redenen dat de Nederlandse economie in een recessie zal belanden dit jaar. De uitgaven van consumenten zijn goed voor 45 procent van het totale bbp, aldus de bank.

De bank baseert de voorspelling van die 'ongekende schok' onder meer op het uitgavenpatroon tijdens het paasweekend. Normaal gesproken is dat een periode waarin flink wordt uitgegeven. In het afgelopen weekend daalden de consumentenuitgaven met 22 procent ten opzichte van vorig jaar. 

Kabinet werkt aan versoepeling maatregelen, hoogste prioriteit onderwijs en kinderopvang
Lees ook

Kabinet werkt aan versoepeling maatregelen, hoogste prioriteit onderwijs en kinderopvang

Uitgaven bij warenhuizen ingezakt

De grootste daling was te zien bij warenhuizen, waarschijnlijk omdat veel familiebezoek niet doorging en er dus geen noodzaak was tot het kopen van cadeaus en een kekke paasoutfit. De oproep om vooral niet naar een tuincentrum of bouwmarkt te gaan, is ook terug te zien: uitgaven aan huis, tuin en interieur daalden met 60 procent. 

De winnaars dan: supermarkten, niet alleen dankzij het gehamster. Omdat mensen thuiswerken en niet naar kroeg of restaurant kunnen, geven ze meer uit aan boodschappen. En daar profiteren ook voedingsspeciaalzaken van. 

Horeca ingezakt

Online eten bestellen verdubbelde in de afgelopen weken, zo meldt de bank. Maar de maaltijdbezorgmarkt staat met een geschatte omzet van 1,7 miljard euro in geen verhouding tot wat er normaal gesproken aan buiten de deur eten wordt uitgegeven. Die markt is goed voor 19 miljard euro, en de uitgaven daar daalden met 74 procent. 

Dat de horeca dicht zit en zich richt op afhaalservice is ook te zien in het betaalgedrag van consumenten. Om zo min mogelijk met cash te werken, zien banken een forse stijging in contactloos betalen, meldde de Nederlandse Vereniging van Banken eerder deze week al

Bij ING en ABN zien ze deze trend terug in de cijfers. Bij de eerstgenoemde bank is het aantal contactloze betalingen gestegen van 64 procent voor de crisis naar 71 procent nu. Van alle pinbetalingen gaat nog maar 29 procent met het invoeren van code, dat was voor de coronacrisis nog 36 procent.

Verschuiving bij Tikkie

Bij betaalapp Tikkie, van ABN Amro, is ook een verschuiving waarneembaar. Het aantal transacties tussen bedrijf en consument is verdubbeld, de bank wil alleen niet zeggen om hoeveel transacties het gaat. Per transactie gaat het gemiddeld om 98 euro. 

Het aantal tikkies dat tussen mensen onderling verstuurd wordt, is gedaald: van 250.000 per dag in de eerste maanden van dit jaar, naar 225.000 in de afgelopen twee weken. Logisch: het vereffenen van de vrijmibo-rekening, om maar eens wat te noemen, is al weken niet meer nodig. Dat de daling niet groter is komt mogelijk omdat mensen boodschappen die ze voor elkaar doen verrekenen via de betaalverzoekapp, denkt de bank.

Aan de bedragen waar mensen elkaar een betaalverzoek voor sturen is geen corona-effect af te lezen: het gaat om gemiddeld 35 euro. En ook de betaalmoraal heeft nog niet te lijden onder de huidige omstandigheden: gemiddeld wordt 85 procent van alle verzoekjes binnen 12 uur afgetikt.

Lees meer over
ING BankABN AMROConsument