Fanclubs als eigenaar

'Bod van We Love Hema en Hou De Hema op warenhuisketen is kansloos'

Door Malini Witlox··Aangepast:
© ANP'Bod van We Love Hema en Hou De Hema op warenhuisketen is kansloos'
RTL

Komt de Hema in handen van fans en oud-werknemers? Op de laatste dag dat geïnteresseerde kopers een bod konden uitbrengen, deed de combinatie WeLoveHema-HouDeHema dat. Het moet naar eigen zeggen genoeg zijn voor een meerderheidsaandeel. Retaildeskundigen denken echter dat het voorstel weinig kans van slagen heeft.

We Love Hema en Hou De Hema komen beide voort uit burgerinitiatieven om als een coöperatie met meerdere Hema-fans en oud-werknemers de warenhuisketen te kopen. 

De combinatie, die zelf te weinig geld heeft voor een acceptabel bod, heeft zich ook aangesloten bij een andere bieder, stelt ze. 

"Vrijdag jongstleden was de deadline voor geïnteresseerde kopers van Hema. Door de zeer grote interesse van jullie om te investeren in Hema voelen we ons gesterkt in het idee dat Hema in de nabije toekomst ook eigendom kan zijn van de Nederlanders', zo schrijven de initiatiefnemers in een nieuwsbrief aan hun volgers.

"Misschien zelfs eigendom moet zijn van de Nederlanders om daarmee de op de korte termijn gerichte private-equitypartijen een halt toe te roepen. Ons idee is dat klanten, medewerkers, leveranciers en private investeerders mede-aandeelhouder kunnen worden van Hema. Deze week horen we of door zijn naar de volgende ronde."

Belangstellenden

Wie de andere bieder is waarbij aansluiting is gevonden, is niet duidelijk. Er zouden meerdere bedrijven belangstelling hebben om het oer-Hollandse bedrijf over te nemen. Het gaat dan onder meer om Ahold Delhaize (samen met zakenbank Lazard), Blokker en Jumbo. Verder zouden een Amerikaanse particuliere investeerder (Flacks Group) en de Nederlandse investeringsmaatschappij Parcom de spaarpot om willen keren.

De kans dat de Hema-fans voor een samenwerking met Flacks Group of Parcom gaan, is verwaarloosbaar. Het initiatief is namelijk juist gestart om de winkels uit handen van durfkapitalisten te houden.

"Komt Hema weer in handen van private equity? Of komt het eindelijk in de veilige handen van mensen die écht houden van het merk en willen bouwen aan de toekomst van het bedrijf. De huidige eigenaren zijn buitenlandse investeerders. Die hebben nu het doel om zoveel mogelijk geld te verdienen aan de verkoop van HEMA," stellen de initiatiefnemers onder wie Eerste Kamerlid Mei Li Vos in een oproep om via crowdfunding geld te verzamelen voor een goed bod.

'Groep schuldeisers HEMA ligt dwars, faillissement aangevraagd'
Lees ook

'Groep schuldeisers HEMA ligt dwars, faillissement aangevraagd'

Waarde Hema

Vos en de andere fans van het warenhuis hopen ongeveer 100 miljoen euro bijeen te brengen. Dat lijkt weinig voor een bedrijf waar in 2007 nog 1,1 miljard euro voor werd betaald. "Maar Hema is op het moment hooguit 200 tot 300 miljoen euro waard", zeggen retailexpert Cor Molenaar en hoogleraar retail & marketing Kitty Koelemeijer beiden.

Hema groeide wel in aantal winkels, maar niet in winst, zegt Koelemeijer. "Het gaat nu echt om hele andere prijzen dan in 2007. Al haal je het ook niet met 100 miljoen. De schuldeisers zullen hun geld terug willen."

Het gaat om een schuldpositie van 350 miljoen euro. "Als de andere bieder waar de combinatie het over heeft ook 100 miljoen bijlegt, kun je de rest waarschijnlijk wel bij andere financiers zoals banken vinden. Je hebt met 100 miljoen namelijk wel een goede cash basis. Maar ik vraag me af of ze echt zoveel bij fans en oud-werknemers op gaan halen. Die mensen hebben alleen toegezegd dat ze dit project steunen, maar er is nog geen cent gestort", meent Koelemeijer.

Leiders met visie

Show me the money dus. Daar komt nog bij dat ze betwijfelt of de initiatiefnemers wel de juiste leiders zijn voor het warenhuis. "Onduidelijk is of ze zelf in het management plaats willen nemen en zich met de visie bezig willen houden, maar die indruk heb ik wel. Banken zullen dan niet in de rij staan. Die willen een krachtig en ervaren management."

Er is namelijk veel te doen. Hema wil verder uitbreiden naar andere landen, meer online gaan verkopen en de formule moet onder handen genomen worden. "Je hebt een heel goed bestuur en goede bestuursstructuur nodig. Dat krijg je niet met een aantal fans. Een coöperatie kan dit niet aansturen. Misschien kan het als de franchiseondernemers achter het project gaan staan, daar zit wel veel geld en kennis. Maar ik denk niet dat er veel kans van slagen is."

Blokker

Ook Cor Molenaar ziet niets in een management waar liefhebbers van het warenhuis in zitten. "Uit het hele project spreekt een enorme naïviteit. Je moet niet onderschatten hoe lastig het is om van Hema een goeddraaiend rendabel bedrijf te maken. Daar heb je een strateeg voor nodig met ervaring. Misschien als ook de Blokker-familie zich erachter schaart. Dat zie ik ook als een ideale combinatie. Blokker concurreert nu met Hema, dan kun je winkels gaan combineren en in sommige steden één van de twee sluiten. Dat krijg je een Hema-winkel met een klein Blokker-assortiment."

Ook Molenaar verwacht niet dat WeLoveHema/HoudeHema de 100 miljoen euro haalt. "Als je mensen vraagt of ze Hema als erfgoed zien, zeggen ze ja. Maar diezelfde mensen kopen ook bij Bol.com of bij de Action. Doneren die wel honderd euro de man of meer voor dit project?"

Concept-store

Is er überhaupt toekomst voor Hema? V&D missen de meeste Nederlanders ook niet echt. Molenaar: "Als het alleen om de producten gaat: nee, die kun je overal kopen. Hema moet echt kiezen voor concept-stores met een beleving. Dat hebben ze nu al deels met hun restaurants. Je gaat naar Blokker voor een snelle boodschap, maar bij Hema blijf je langer."

Koelemeijer: "Dan kom je bij de vraag uit waar het met de Hema naartoe moet. De keten heeft een paar iconische items zoals de rookworst en de tompouce. Ze hebben wel een grote schare fans op basis van nostalgische gevoelens, maar een deel daarvan gaat naar een concurrent als waxinelichtjes of kladblokken daar goedkoper zijn. Je moet als merk iets neerzetten van waarde. Een scherpe prijsstelling in combinatie met kwaliteit maar ook een Hema-gevoel moet mensen aan je binden. En daar heb je echt een goede strategie voor nodig."

Lees meer over
Marcel BoekhoornMei Li VosHEMABlokkerAhold DelhaizeRetailCrowdfunding