Kledingconcern C&A stoot Chinese tak af: 'Lokale expertise nodig'

C&A doet al haar Chinese winkels van de hand. De van oorsprong Nederlandse kledinggigant zegt dat lokale expertise nodig is voor verdere groei en verkoopt de zeventig filialen aan de lokale private investeringsmaatschappij Zhongke Tongrong.
Dat heeft het bedrijf van de ondernemersfamilie Brenninkmeijer vanochtend bekendgemaakt. Hoeveel Zhongke Tongrong voor de overname betaalt wordt niet gemeld.
Bescheiden aanwezig
Daarmee komt na dertien jaar een einde aan het Chinese avontuur van C&A, dat tegenwoordig bestuurd wordt vanuit Zwitserland. In die periode zijn winkels in 23 steden geopend en is het concern sinds maart 2014 online actief.
Een bescheiden aanwezigheid vergeleken met directe concurrenten zoals H&M, Zara (Inditex) en het Japanse Uniqlo die allen honderden winkels in China hebben.
De familie Brenninkmeijer opende in 1841 de eerste winkel in Sneek die uitgroeide tot de mondiale modeketen C&A, met tegenwoordig bijna 1900 winkels in 21 landen en ruim 50.000 medewerkers. De onderneming is nog altijd in handen van de Nederlands-Duitse oprichtersfamilie.
Eerder deze week werd de top van het bedrijf flink omgegooid. Edward Brenninkmeijer maakt eind van dit jaar plaats als ceo van C&A Europa, hij wordt opgevolgd door Giny Boer. Er komt wel een nieuwe familietelg in het bestuur, Eric Andrew Brenninkmeijer wordt verantwoordelijk voor het toezicht op Europese winkels. Die functie bestond nog niet.
Meeliften op middenklasse
C&A hoopte in China mee te liften op de groeiende middenklasse die naar de grote steden is getrokken en graag rondloopt in Europese kleding. "Maar we begrepen al vroeg dat lokale expertise met een sterk netwerk van cruciaal belang was om het volledige potentieel van C&A in deze enorme en complexe markt te realiseren. Dit geldt nu meer dan ooit", schrijft topman Allan Leighton donderdag in een verklaring.
Daarin wijst hij ook op de 'nieuwe Covid-19-realiteit' waarin zijn bedrijf moet opereren. C&A verkeert al maanden in zwaar weer door de coronacrisis, waardoor filialen over de grens op veel plekken tijdelijk moesten sluiten en consumentenbestedingen overal hard zijn teruggelopen.
Weg uit Mexico
Het merk C&A blijft overigens wel bestaan in China. De nieuwe koper ziet na het opheffen van alle coronabeperkingen een 'geweldige kans' om met name kledingstukken van biologisch katoen en kinderkleding van C&A te verkopen, schrijft Zhongke-directeur Duan Xuefeng bij de overname.
Amerikaanse media legden vorige maand het verband tussen merken als C&A, Adidas en H&M en Oeigoerse werkkampen, waar de Chinese regering hen zou dwingen te werken in onder meer katoenfabrieken.
In februari, ongeveer toen het coronavirus het land bereikte, verkocht C&A zijn 77 winkels in Mexico aan een lokale speler. Wat het Zuid-Amerikaanse modebedrijf Grupo Axo voor de overname betaalde, werd niet bekendgemaakt.
In Brazilië stapte C&A daarentegen afgelopen najaar naar de beurs, waar het 365 miljoen euro ophaalde.