Plantaardige burger van Burger King nu ook in Nederland te koop
Burger King verkoopt vanaf vandaag ook in Nederland de plantaardige variant van de Whopper. Deze versie van het vlaggenschip van de fastfoodketen is net zo duur als die van rundvlees. Het bedrijf hoopt er jaarlijks zo'n 650.000 van te verkopen in ons land.
Het enige verschil met het origineel, die door Burger King wordt omschreven als haar 'signature burger', is dat deze niet van rundvlees wordt gemaakt maar van soja, tarwe en kruiden. Maar omdat de burger op dezelfde grill als de vleesvariant wordt gebakken, durft Burger King het niet aan om hem veganistisch te noemen.
Ze worden gemaakt door de Vegetarische Slager, onderdeel van levensmiddelenreus Unilever. Die samenwerking werd iets minder dan een jaar geleden aangekondigd. Toen werd deze burger in ongeveer 25 landen verkocht.
Uitstel vanwege coronacrisis
Nederland hoorde daar toen nog niet bij, omdat het niet paste in de planning van reclamecampagnes. Dat vertelt Esther van de Graaf, marketing manager voor de Nederlandse tak van het Amerikaanse bedrijf.
In ons land zou de burger daarom pas in het eerste kwartaal van dit jaar geïntroduceerd worden. Maar het bedrijf stelde dit uit vanwege de coronacrisis.
Van de Graaf: "Nu we de business weer op orde hebben en met maatregelen weer kunnen werken, is dit het juiste moment voor de lancering."
Impossible burger
In de Verenigde Staten verkoopt het bedrijf een plantaardige burger van een ander merk: de Impossible Burger. Omdat de Amerikaanse versie van de planten-Whopper genetisch gemodificeerde ingrediënten bevat, mag die niet in Europa verkocht worden.
De introductie van een nieuw product luistert nauw, legt de marketingmanager uit. Toen het bedrijf in de VS begon met het verkopen van de Impossible Burger, was deze zo populair dat de burger binnen twee weken was uitverkocht.
Net zo duur
In Nederland zal dat niet gebeuren, verzekert Van de Graaf. "Er is genoeg voorraad." Het bedrijf hoopt ieder jaar tussen de 600.000 en 700.000 plantaardige burgers te verkopen in ons land. Ter vergelijking: het bedrijf verkoopt ieder jaar zo'n 2,2 miljoen traditionele Whoppers.
De plantaardige versie is net zo duur als het origineel, een bewuste keuze van het bedrijf. "We willen niet dat klanten een soort premie moeten betalen om de plantaardige versie te eten zoals je vaak ziet in supermarkten met vleesvervangers", zegt Van de Graaf.