Deadline 1 oktober

Cruciale dagen voor KLM: akkoord over reorganisatie en loonoffer nodig

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© ANPCruciale dagen voor KLM: akkoord over reorganisatie en loonoffer nodig
RTL

Het is een cruciale week voor KLM. Op donderdag moet topman Pieter Elbers een bezuinigingsplan indienen bij minister van Financiën Wopke Hoekstra. Het bedrijf moet inkrimpen en het personeel moet inleveren in ruil voor de miljardensteun van de overheid.

KLM heeft tot 1 oktober om het reorganisatieplan in te leveren bij Hoekstra. Pas als dat plan is goedgekeurd, maakt hij een nieuwe tranche van de noodlening van maximaal 1 miljard euro over.

KLM heeft hier al 277 miljoen van ontvangen, meldde minister Hoekstra onlangs aan de Tweede Kamer.

Kogel door de kerk: KLM krijgt steunpakket van 3,4 miljard euro
Lees ook

Kogel door de kerk: KLM krijgt steunpakket van 3,4 miljard euro

Daarnaast heeft het bedrijf al 665 miljoen euro kunnen lenen van banken dankzij de bankgarantie die de staat heeft afgegeven voor maximaal 2,4 miljard. Aan dit financiële noodpakket van in totaal 3,4 miljard euro heeft de overheid wel voorwaarden gesteld. 

KLM moet afslanken, omdat het de komende jaren veel minder vluchten zal uitvoeren. Het bedrijf schrapt hiervoor in totaal 5000 banen, maakte het eind juli bekend. Een deel hiervan vertrekt vrijwillig, maar 1500 fte zal gedwongen ander werk moeten zoeken.

Het personeel dat zijn baan houdt, moet inleveren. Met Hoekstra is afgesproken dat KLM de kosten met 15 procent verlaagt.

Grootverdieners moeten 20 procent inleveren

Om dit te bereiken, moet het personeel een loonoffer brengen, waarbij het kabinet het credo 'sterkste schouders dragen de zwaarste lasten' heeft gebruikt. KLM'ers die meer dan drie keer modaal verdienen moeten minstens 20 procent inleveren. Ook de rest van het personeel moet inleveren, afhankelijk van wat ze verdienen. Personeel dat minder dan modaal verdient, wordt ontzien. 

Het bedrijf is al weken aan het onderhandelen met de vakbonden hoe het deze eisen omzet in een akkoord. Dat is geen sinecure, want er zitten maar liefst acht vakbonden aan tafel. 

Die bonden vertegenwoordigen grofweg drie soorten personeel van het bedrijf: piloten, grond- en kantoorpersoneel en stewards, stewardessen en pursers. Iedere groep heeft weer een andere cao, wat de onderhandelingen ingewikkeld maakt.

Sociaal plan en loonoffer

Die onderhandelingen gaan over twee zaken. Aan de ene kant moet er een sociaal plan komen voor het personeel dat op straat komt te staan door de reorganisatie. Aan de andere kant moeten de verschillende personeelsgroepen inleveren. 

Dat het kabinet eisen heeft gesteld hoeveel er ingeleverd moet worden, maakt het er niet makkelijker op. Er is wel begrip voor de eisen van de overheid, maar dat die wil bepalen wie wat inlevert 'gaat een stap te ver', zegt Dario Fucci. Hij was als bestuurder van de ondernemingsraad van KLM de afgelopen 21 dagen non-stop bezig met het beoordelen van de plannen van het bedrijf. 

"Als het gaat om deadlines is er altijd druk bij en die is extreem hoog aan beide kanten."

Hij denkt wel dat de bonden er met KLM uit gaan komen. "Misschien dat een of twee bonden langer de tijd nodig hebben, maar uiteindelijk gaat het lukken", vertelt hij.

Dat er nu nog geen akkoord is tussen KLM en vakbonden snapt Fucci wel. "Als het gaat om deadlines is er altijd druk bij en die is extreem hoog aan beide kanten."

Voorstel vakbonden

Vakbonden zijn ook wel bereid water bij de wijn te doen, blijkt uit een voorstel dat dit weekend werd gedaan. Onderdeel van het voorstel, dat wordt gesteund door de machtige pilotenvakbond VNV, is dat wordt afgezien van een beloofde loonsverhoging. Het is alleen de vraag of afzien van iets wat er nog niet was, voldoende is. 

Nee, aldus minister Hoekstra in het wekelijkse gesprek met RTL Z. "Alleen op korte termijn de salarissen verlagen is niet genoeg", reageert hij.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

"Er liggen niet zo veel smaken op tafel: een loonoffer, massaal ontslag of naar de rand van een faillissement", verwijst hij naar wat er bij andere luchtvaartmaatschappijen in Europa gebeurt. 

Of KLM's plan voldoende is, wordt overigens niet alleen door Hoekstra's ministerie gecheckt. Hij heeft er een Brits bureau voor ingeschakeld, PA Consulting. Hoe deze check afloopt, meldt Hoekstra in oktober aan de Kamer. 

Deadline of uitstel?

KLM zelf laat weten geen commentaar te geven zolang de onderhandelingen lopen. Binnen het bedrijf gaat men er nog steeds vanuit dat de deadline van 1 oktober gewoon gehaald wordt, aldus woordvoerder Gerrie Brandt. 

"Er zal gewoon ingegrepen moeten worden."

Op uitstel hoeft het bedrijf ook niet te rekenen, vertelt Hoekstra. "Het gaat om geld van de belastingbetaler, we hebben afspraken gemaakt en er een aantal maanden de tijd voor gegeven. Er zal gewoon ingegrepen moeten worden."

Hij voert de druk nog verder op door een besluit over een eventuele kapitaalinjectie aan moederbedrijf Air France-KLM mede te laten afhangen van hoe goed KLM zich nu houdt aan de afspraken. Het verschaffen van extra kapitaal aan de holding is sowieso nog 'geen uitgemaakte zaak', zegt hij. 

Lees meer over
Air France KLMFNVVNVCAOLuchtvaart