Online super Crisp haalt 30 miljoen euro op, onder andere bij oprichters Just Eat
Supermarktapp Crisp kan de komende tijd verder doorgroeien dankzij een kapitaalinjectie van 30 miljoen euro. Onder de investeerders bevinden zich ook Nederlandse topnamen, zoals de oprichters van JustEat Takeaway en mede-oprichter van Adyen John Caspers.
Andere nieuwe aandeelhouders zijn Target Global, een internationale technologie-investeerder, en Keen Venture Partners, dat durfkapitaal verstrekt aan jonge techbedrijven die willen doorgroeien.
Crisp is een online supermarkt met een app die (vers)producten van kleinere leveranciers verkoopt. Geen A-merken die je in de gewone supermarkt vindt. De app richt zich op mensen die van lekker eten houden, maar geen tijd of zin hebben om speciaalzaken af te lopen.
Flinke groei
Met de miljoenen gaat Crisp vooral 'meer van hetzelfde doen', zegt topman Tom Peeters tegen RTL Z. "We breiden ons elektrische wagenpark uit. We hebben nu 650 verschillende leveranciers, bij wie we zo'n 2000 producten afnemen. We zien kansen om dat aantal minstens te verdubbelen. En we willen digitaliseren aan de achterkant, om al die partijen beter ons platform aan te sluiten."
Zijn bedrijf is de afgelopen jaren flink gegroeid. In november 2018 werd Crisp opgericht en telde toen 30 werknemers. Een halfjaar later volgde een eerste investeringsronde waarbij 5 miljoen euro werd opgehaald. Inmiddels werken er meer dan 500 mensen.
Meer dan 300.000 mensen hebben de app van Crisp gedownload. Het merendeel van deze klanten shopt wekelijks. Ze geven gemiddeld 95 euro uit per bestelling. Winstgevend is Crisp nog niet: ze houden geld over na het bezorgen van de bestellingen, maar niet genoeg om de vaste lasten te dekken.
Door de coronacrisis en de bijbehorende lockdowns bestelden we vorig jaar veel meer thuis, ook boodschappen. Daar profiteerde Crisp van.
Geen nieuwe doelgroep
Corona is niet dé groeimotor van het bedrijf, zegt Peeters. "Het heeft het een en ander versneld, maar ook in het jaar ervoor zijn we fiks gegroeid en verzesvoudigde onze omzet. We zien dat we meer van dezelfde klanten krijgen, die hetzelfde gedrag vertonen. We boren niet opeens een nieuwe doelgroep aan."
Hij denkt nog steeds dat Nederland aan het begin van een grote transitie staat. "Crisp is gebouwd op de twee onderliggende trends daarbij. Een: de verschuiving van offline naar online kopen. En twee: de verandering in wat mensen precies shoppen. Ze gaan weg van de fabrieksmerken en halen hun eten nu juist liever vers en dichtbij."
Investering met veel risico
Dat investeerders 30 miljoen in Crisp steken, geeft in ieder geval aan dat het concept een interessant verdienmodel zou kunnen worden, zegt Laurens Sloot, hoogleraar Ondernemerschap in de Detailhandel aan de Universiteit Groningen.
"Je investeert een dergelijk bedrag niet alleen voor een niche-concept dat zich in Nederland wil bewijzen. Blijkbaar zien investeerders een mooie toekomst voor Crisp, niet alleen in Nederland, maar ook daarbuiten."
Het is uiteraard een investering die wel de nodige risico's met zich meebrengt, zegt hij. "Het concept zal niet 1-2-3 winstgevend zijn en er ligt veel concurrentie op de loer, maar dat risico wil je wel nemen als een exponentieel model mogelijk is."
Geen Sinterklaas
Hij denkt dat Crisp op twee manieren geprofiteerd heeft van de coronacrisis. "De koers van Adyen en Just Eat is het afgelopen jaar geëxplodeerd en daarmee de aandelenpakketten van de eigenaren ook. Onder andere Just Eat-oprichter Jitse Groen heeft dus veel vermogen beschikbaar om te investeren. Daarnaast heeft corona de digitalisering een enorme push gegeven. We bestellen steeds meer online, waardoor Crisp een flinke zet in de rug heeft gekregen qua verkopen."
De toekomst van de supermarktapp ziet hij dus wel zonnig in. "Je krijgt geen 30 miljoen euro als er geen goede vooruitzichten zijn. De vraag is wel: hoe lang duurt het voordat je break-even draait of winst maakt? Jitse Groen is geen Sinterklaas."