Verlies van 1,5 miljard euro voor Air France-KLM in eerste maanden 2021
Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM heeft in de eerste drie maanden van dit jaar een verlies geleden van 1,5 miljard euro. Het bedrijf overweegt dan ook extra maatregelen om extra kapitaal op te halen.
De omzet van het bedrijf kwam uit op 2,2 miljard, meldt de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Er werden nog geen 5 miljoen passagiers vervoerd, een daling van ruim 73 procent in vergelijking met het eerste kwartaal van 2020, toen de coronacrisis uitbrak.
De vliegtuigen van het bedrijf zaten hierdoor maar voor 40 procent van de beschikbare capaciteit vol.
Herstel luchtvaart
Er werd al rekening gehouden met een minder goed kwartaal vanwege de lockdown en reisbeperkingen die golden. En het begin van het tweede, huidige, kwartaal zal net zo somber verlopen, verwacht het bedrijf.
Dat is een domper, want eerder ging het bedrijf uit van herstel in het tweede en derde kwartaal dankzij het vaccineren van mensen. Air France-KLM wijst naar de VS, waar de vraag naar vliegtickets snel stijgt dankzij de voortgang van de vaccinatiecampagne.
Air France-KLM heeft nog voor 2,2 miljard euro in kas dankzij tickets die reizigers ooit gekocht hebben, maar waarvan de reizen nooit zijn uitgevoerd. Dat is zo'n 160 miljoen minder dan eind 2020.
In totaal heeft het bedrijf, waar ook Transavia onder valt, al 2,8 miljard euro aan klanten terugbetaald. 550 miljoen daarvan werd in het afgelopen kwartaal overgemaakt.
Schuldenberg groter
Het grootste probleem is de schuldenberg van het bedrijf. Die werd groter ten opzichte van eind 2020. Ondanks de vier miljard van de Franse staat, die het bedrijf opnieuw te hulp schoot, heeft AF-KLM een schuld van 12,5 miljard euro.
Om deze te verkleinen, overweegt het bedrijf om nieuwe maatregelen te nemen, zoals het uitgeven van aandelen of een andere manier van het omzetten van leningen. Op de komende aandeelhoudersvergadering wil het bedrijf de aandeelhouders toestemming vragen om dit te mogen doen.
KLM
Voor steun voor KLM wordt nog onderhandeld door het ministerie van Financiën met de Europese Commissie. Als Nederland opnieuw geld in KLM wil steken, dan moet het bedrijf in ruil daarvoor start- en landingsrechten inleveren op Schiphol. Anders zou er sprake zijn van oneerlijke concurrentie.
Dat er in Nederland minder haast wordt gemaakt dan in Frankrijk met deze onderhandelingen, komt omdat KLM er minder slecht voor staat dan de Fransen. Eind 2020 had KLM nog maar 940 miljoen euro gebruikt van het steunpakket van 3,4 miljard euro.
"Wij hebben dus nog voldoende vaste grond onder de voeten", aldus topman Pieter Elbers van KLM. KLM zag de passagiersstroom in de eerste maanden van 2021 met ruim 77 procent opdrogen. In totaal stapten 1,4 miljoen reizigers aan boord van een KLM-vlucht, de vliegtuigen zaten voor nog geen derde vol.
Lufthansa pessimistisch
De grote concurrent van het bedrijf, het Duitse Lufthansa, leed in het eerste kwartaal een verlies van 1,1 miljard euro, maakte het vorige week bekend. Het bedrijf verlaagde z'n eerdere verwachting voor de rest van het jaar. Lufthansa denkt dit jaar hooguit 40 procent van het niveau van voor de crisis te halen.