Vertrekpremies

Staatsbedrijven honderden miljoenen kwijt aan lozen personeel

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© ANPStaatsbedrijven honderden miljoenen kwijt aan lozen personeel
RTL

Vier bedrijven die (deels) in handen zijn van de staat en een vermogen aan loonsubsidie NOW ontvingen in 2020, zijn een groot deel van dat geld ook weer kwijt aan kosten om van personeel af te komen. KLM, Schiphol, NS en Holland Casino trekken bij elkaar opgeteld 362 miljoen uit voor reorganisaties. 

Dat komt neer op ruim een kwart van het totaalbedrag van bijna 1,3 miljard euro dat de bedrijven van de overheid kregen om hun personeel te kunnen blijven doorbetalen. Dat ging via de NOW-regeling, waarbij bedrijven een deel van de loonkosten vergoed kregen. 

Staatsdeelnemingen grootste NOW-slurpers: complete top vier in handen
Lees ook

Staatsdeelnemingen grootste NOW-slurpers: complete top vier in handen

Vertrekregelingen

Het oorspronkelijke idee achter deze staatssteun was dat bedrijven dan geen mensen op straat hoefden te zetten. Dat bleek al snel niet haalbaar. Ondanks de overheidssteun zagen bedrijven zich ook genoodzaakt om te bezuinigen. En daarbij wordt het personeel niet ontzien.

Bij de reorganisaties verliezen duizenden werknemers van de bedrijven hun baan, en dat kost veel geld. Want of ze nu vrijwillig gaan of gedwongen, personeel dat vroegtijdig vertrekt, gaat niet met lege handen weg. Dat blijkt uit de bedragen die de vier bedrijven hebben uitgetrokken om te kunnen reorganiseren.

Luchtvaartmaatschappij KLM bijvoorbeeld snijdt, ondanks het uitgebreide extra steunpakket van de staat, flink in het personeelsbestand. En dat kostte het bedrijf ruim een vijfde van de ruim 1 miljard euro aan NOW-steun die het in 2020 ontving. 

Vrijwillige vertrekregelingen

KLM verwacht 203 miljoen euro kwijt te zijn aan de regelingen die het heeft opgetuigd om personeel te verleiden om vrijwillig weg te gaan. Daarbovenop kwam nog een kostenpost van 25 miljoen voor 'restructuring plans'. Of die plannen leiden tot gedwongen ontslagen, is nog niet duidelijk laat een woordvoerder desgevraagd weten.

Luchthaven Schiphol kon de coronacrisis doorstaan dankzij 112 miljoen euro aan overheidssteun. Tegelijkertijd trekt het bedrijf 63 miljoen euro uit voor een reorganisatie. Het bedrag is onder meer bedoeld voor 'termination benefits', afkoopsommen voor personeel dat eruit moet. 

Reorganisatie bij NS

Niet alleen het luchtverkeer had zwaar te lijden onder de coronacrisis, ook het vervoer via het spoor. Vervoerder NS kon blijven opereren dankzij de 818 miljoen euro die de overheid overmaakte. Het gaat om de beschikbaarheidsvergoeding, die de overheid aan ov-bedrijven betaalt om hen te compenseren voor de lage passagiersaantallen. 

Omdat de kiosks op stations wel een bepaalde periode helemaal dicht zaten, vroeg NS voor dat onderdeel ook NOW-steun aan, van in totaal 24 miljoen euro. Tegelijkertijd gaat het bedrijf ook reorganiseren en boekt het daar vast een voorziening van 31 miljoen euro voor in. 

Reorganisatie à 40 miljoen

De reorganisatie die Holland Casino in gang zette, waarbij zo'n 280 voltijdsbanen verdwijnen, levert het bedrijf een kostenpost van bijna 40 miljoen euro op. Het kansspelbedrijf ontving vorig jaar 94,3 miljoen euro aan NOW-steun. 

Lees meer over
Air France KLMSchipholHolland CasinoNederlandse Spoorwegen (NS)StaatsdeelnemingenNOW