Uit de put

Glas is weer halfvol: vertrouwen van ondernemers neemt toe

Door RTL Z··Aangepast:
© Robin Utrecht, ANPGlas is weer halfvol: vertrouwen van ondernemers neemt toe
RTL

Langzaam krabbelen we uit de crisis. Het ondernemersvertrouwen was aan het begin van het tweede kwartaal van 2021 voor het eerst sinds het begin van de coronacrisis voorzichtig positief, al zijn veel bedrijfstakken nog steeds somber gestemd.

Dit melden het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), de Kamer van Koophandel (KVK), het Economisch Instituut voor de Bouw, MKB-Nederland en VNO-NCW op basis van de Conjunctuurenquête Nederland.

Compleet ingestort 

Het ondernemersvertrouwen stortte rond de eerste lockdown compleet in. Ondernemers waren in diepe mineur en het vertrouwen zakte in mei 2020 naar een historisch dieptepunt. De indicator van het CBS kwam uit op een stand van -37,2.

Een stand onder 0 betekent dat er meer ondernemers negatief gestemd zijn dan positief over zaken als het economisch klimaat, het aantal nieuwe orders en de omzet voor de komende drie maanden.

Herstel

Het sentiment herstelde zich grotendeels in de volgende kwartalen, maar was tot het begin van het tweede kwartaal overwegend negatief.

Maar eindelijk is het glas voor een deel van de respondenten van de enquête weer halfvol. Aan het begin van het tweede kwartaal kwam de stemmingsindicator uit op 2,3; ruim 8 punten hoger dan een kwartaal eerder.

Banenmarkt en ondernemersvertrouwen storten in door crisis
Lees ook

Banenmarkt en ondernemersvertrouwen storten in door crisis

Bouw en groothandel

Ondernemers in de bouw zijn voor het derde kwartaal op rij het meest optimistisch. De groothandel volgt, hier nam het ondernemersvertrouwen zelfs toe met 12,3 punten. Ook binnen de autohandel nam het ondernemersvertrouwen fors toe, maar autohandelaren bleven somber gestemd.

De horeca was net als begin 2021 het somberst, maar ook hier zijn ondernemers een stuk minder pessimistisch dan voorgaand kwartaal. Dit komt doordat de omzetverwachting van horecaondernemers per saldo verbeterde, evenals de omzetontwikkeling en de ontwikkeling van het economisch klimaat in het afgelopen kwartaal. 

Lees meer over
CBSCoronacrisis in NederlandConsumentenvertrouwenGeld