Kiloknallers nog steeds de norm

Nauwelijks duurzame supermarkten: 'Alleen Ekoplaza en Albert Heijn scoren'

Door Jelle Maasbach··Aangepast:
© ANP / Robin UtrechtNauwelijks duurzame supermarkten: 'Alleen Ekoplaza en Albert Heijn scoren'
RTL

Nederlandse supermarkten willen duurzaam voedsel meer stimuleren, maar daar is in de schappen weinig van te merken. Ekoplaza en Albert Heijn zijn de enige twee die goed op weg zijn, blijkt uit onderzoek.

Meer biologisch eten, meer oog voor de herkomst van voedsel, minder vlees in de folders en minder plastic verpakkingen. Zaken die supermarkten kunnen en beloofden te doen om hun aanbod duurzamer te maken.

In de praktijk blijkt daar weinig van terecht te komen, komt uit de halfjaarlijkse lijst van stichting Questionmark naar voren. Die stichting onderzoekt met een groep van wetenschappers de verschillende supermarkten. Het gaat daarbij om Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Plus, Dirk, Coop en Ekoplaza.

Ranglijst moet supermarkten dwingen om gezondere producten aan te bieden
Lees ook

Ranglijst moet supermarkten dwingen om gezondere producten aan te bieden

Voorlopers

De eerste en laatste supermarkt worden door de onderzoekers als voorlopers gezien. Bij Ekoplaza worden veel biologische producten verkocht en staat er weinig vlees in de reclamefolders.

Albert Heijn wordt genoemd om de transparantie. "Anders dan andere supermarkten geeft het belangrijke inzichten in herkomst en verkoop van (on)duurzame producten", aldus de onderzoekers.

Rood vlees

Maar de stichting ziet dat het bij de rest nog steeds mis gaat. Er wordt nog steeds weinig openheid van zaken gegeven over de herkomst van voedsel. Vlees wordt nog massaal verkocht.

In 92 procent van de reclamefolders adverteert de supermarkt met rood vlees. Dat heeft van alle dierlijke producten de grootste ecologische voetafdruk.

Stoppen met stuntprijzen

Mensen zouden wel minder vlees willen eten, maar de supermarkt maakt het de klant niet makkelijk met aanbiedingen. Zegt Rob van Tilburg, van Natuur en Milieu. Zijn organisatie trekt op met de onderzoekers.

Volgens hem moeten supermarkten hun verantwoordelijkheid gaan nemen. "Wij dagen supermarkten uit om een plantaardiger dieet het nieuwe normaal te maken. Concrete doelstellingen en stoppen met stuntprijzen voor vlees zijn daarin de eerste stappen."

Geen wegwerpplastic meer: haalbaar of niet?

Minder plastic

Verder pleiten onderzoekers voor meer lokale en duurzame producten in de schappen en minder plastic verpakkingen.

In 2019 beloofden de supermarkten om minder verpakkingsmateriaal te gebruiken, maar 7 van de 8 kan volgens de onderzoekers niks melden over de reductie. Alleen Albert Heijn komt met cijfers.

De grootste supermarkt van Nederland heeft zo’n 7 procent minder verpakkingsmateriaal verbruikt de afgelopen jaren.

Diabates

Het grootste deel van wat wij eten komt uit de supermarkt. Eerder ontdekte Questionmark al dat 80 procent van alle aanbiedingen bij supermarkten ongezond is

Veel Nederlanders kampen met gezondheidsproblemen als gevolg van ongezond eten. Denk aan diabetes type 2, obesitas, hoge bloeddruk, nierschade en hart- en vaatziektes. Jaarlijks overlijden zelfs bijna 13.000 Nederlanders als gevolg van ongezonde voeding, bleek eerder uit onderzoek van RIVM.

Reactie CBL - vereniging van supermarkten

"Het CBL is het ermee eens dat het noodzakelijk is een transitie te maken naar een zo duurzaam mogelijk aanbod in de supermarkten. Daarom worden er al jaren flinke stappen gezet in de verduurzaming van de voedselketen. Het CBL herkent zich niet in de bewering dat er te weinig zichtbaar is op het gebied van het stimuleren van duurzaam voedsel, dat doet namelijk geen recht aan de stappen die de afgelopen jaren zijn gezet. De branche is op alle onderzochte vlakken actief, denk aan de eiwittransitie, duurzame landbouw, ontbossing en duurzaam verpakken."

Lees meer over
Albert HeijnEkoPlazaJumboCoopAldiLidlPLUS supermarktenSupermarktDuurzaamheidVoedselPlasticsoepNatuur & Milieu