Vlucht geannuleerd

Luchtvaart wil af van verplichting reizigers cash terug te betalen

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© Archieffoto ANPLuchtvaart wil af van verplichting reizigers cash terug te betalen
RTL

De grootste luchtvaartmaatschappijen van Europa proberen op allerlei manieren cash in het bedrijf te houden om de coronacrisis te doorstaan. De meest recente poging: lobbyen voor het versoepelen van EU-regels over vergoedingen voor reizigers als vluchten zijn vertraagd of geannuleerd.

Het gaat om EU261, een Europese verordening die geldt sinds 2005. In deze regels is vastgelegd waar reizigers recht op hebben als er iets misgaat met hun vlucht. Door deze regels hebben de grootste luchtvaartmaatschappijen van Europa in het afgelopen jaar zo'n 10 miljard euro aan passagiers moeten overmaken, meldt persbureau Bloomberg

Klacht: regels te streng

Allemaal het gevolg van de veel te genereuze regels, zo klagen de ceo's van Lufthansa, Ryanair, EasyJet en IAG, het moederbedrijf van British Airways, tijdens een online vergadering. "Het is waarschijnlijk een van de strengste consumentenbeschermingswetten ter wereld", deed ook Air France-KLM-topman Ben Smith een duit in het zakje.

De impact ervan staat volgens de luchtvaartbovenbazen in geen verhouding tot hoe zwaar de maatschappijen zijn getroffen door de vliegverboden die werden ingesteld om de pandemie in bedwang te krijgen.

Vliegbranche: coronavirus kan Europese luchtvaart 44 miljard kosten
Lees ook

Vliegbranche: coronavirus kan Europese luchtvaart 44 miljard kosten

De miljarden die de bedrijven aan passagiers moesten uitbetalen, hadden ze liever in kas gehouden. Dat probeerden zij overigens ook met man en macht, door vouchers uit te delen in plaats van geld uit te keren. 

Liever vouchers uitdelen

Dit leidde zelfs tot ingrijpen van de Europese Commissie, die onder meer Nederland sommeerde om reisbedrijven te dwingen hun klanten de keuze te geven tussen een voucher of hun geld terug. 

Dat gebeurde uiteindelijk dus ook. Zo maakte Air France-KLM, waar ook Transavia onder valt, sinds het begin van de crisis in totaal 2,8 miljard euro over aan passagiers die hun vlucht niet meer konden maken. 

Miljarden aan verkochte tickets

De pot cash die het bedrijf nog had van tickets die al waren geboekt, maar nog niet uitgevoerd, slonk van 3,2 miljard eind 2019 tot 2,2 miljard euro aan het einde van het eerste kwartaal van dit jaar. Dat miljard had het bedrijf liever in kas gehouden, bijvoorbeeld om salarissen van te betalen. 

Overigens kreeg het bedrijf voor dat laatste wel hulp. In Nederland alleen al ging tot eind maart 1,3 miljard euro belastinggeld naar het bedrijf om salarissen door te kunnen blijven betalen, via de noodsteunregeling NOW. En ook in Frankrijk is de overheid niet te beroerd om bij te springen, de Franse regering steunt het bedrijf met meerdere pakketten ter waarde van miljarden euro's. 

De Duitse concurrent Lufthansa hoeft ook niet te klagen over overheidssteun, het bedrijf kreeg vorig jaar een miljardeninjectie Duits belastinggeld

Consumentenbond geen voorstander

"Wij zijn uiteraard geen voorstander van het afzwakken van rechten van consumenten", laat de Consumentenbond weten in een reactie. Het belang hiervan is tijdens de coronacrisis nog eens extra bewezen, aldus woordvoerder Babs van der Staak. 

Want ondanks dat het is vastgelegd in de wet, is "het niet altijd makkelijk als consument om het recht dat je hebt, ook daadwerkelijk te krijgen", constateert de belangenorganisatie. 

Lees meer over
Air France KLMLufthansaAutoriteit Consument en MarktConsumentenbondLuchtvaartConsumentVakantieNOW