Haalt 665 miljoen op

Betaalbedrijf Mollie al 5,4 miljard euro waard: 'Nu banken aanpakken'

Door Paul le Clercq··Aangepast:
Betaalbedrijf Mollie al 5,4 miljard euro waard: 'Nu banken aanpakken'
RTL

Betaalbedrijf Mollie heeft bij financiers 665 miljoen euro opgehaald voor verdere groei. Door de kapitaalinjectie is het bedrijf nu 5,4 miljard euro waard. Het opgehaalde geld wil Mollie onder meer gebruiken om de concurrentie met banken aan te gaan. "Die hebben heel vaak een slechte service."

Het gaat razendsnel met Mollie. In september vorig jaar haalde het bij investeerders nog 90 miljoen euro op en werd het fintechbedrijf gewaardeerd op 1 miljard euro. Negen maanden later is dat dus meer dan vijf keer zoveel.

Mollie verzorgt onder andere voor winkeliers en webshops de software die verschillende betalingssystemen laat werken. Naar eigen zeggen heeft het bedrijf 120.000 klanten.

'Waarde betaaldienst Mollie in negen maanden van 1 naar 4 miljard'
Lees ook

'Waarde betaaldienst Mollie in negen maanden van 1 naar 4 miljard'

'Top 5 meest waardevolle fintechs'

De bedragen die Mollie ophaalt voor de eigen groei worden steeds groter. In 2019 ging het nog om slechts 25 miljoen euro. Naar eigen zeggen is Mollie nu een van de vijf meest waardevolle niet-beursgenoteerde fintechs in Europa en één van de top twintig in de wereld.

Met een waarde van 5,4 miljard euro is Mollie ruim de helft waard van het qua omzet veel grotere ABN Amro.

Groei financieren

Mollie gaat de 665 miljoen euro die het heeft opgehaald gebruiken voor verdere groei, niet alleen in de landen waarin het nu actief is - Nederland, België, Duitsland en Frankrijk- maar ook in het VK. Daar werd vorig jaar al een kantoor in Londen geopend.

Later wil Mollie ook uitbreiden naar andere landen in Europa en daarbuiten. Maar daar zijn nog geen concrete plannen voor, zegt Ken Serdons, commercieel directeur van Mollie tegen RTL Z.

Verdubbeling in 2021

Nu al groeit Mollie overigens snel. Dit jaar denkt het meer dan 20 miljard euro aan transacties te kunnen verwerken. Dat is het dubbele van vorig jaar.

Door corona gingen consumenten meer online kopen zodat Mollie meer transacties van webwinkels kon verwerken. Verder profiteert het van hogere bestedingen in winkels nu de coronabeperkingen worden afgebouwd.

Ook grotere klanten

Op de vraag of Mollie dat groeitempo ook na dit jaar kan volhouden zegt Serdons dat het bedrijf een 'stevige groei' zal kunnen blijven realiseren.

Bij die groei scheelt het ook dat Mollie ook meer grotere klanten krijgt. Voorheen richtte het zich met name op mkb-bedrijven.

Bankdiensten

Op de wat langere termijn wil Mollie ook groeien door bankdiensten aan te bieden aan klanten, aldus Serdons. Daarbij kun je denken aan het lenen van geld aan mkb-bedrijven, legt hij uit.

"Banken leveren vaak een hele slechte service aan klanten, ze hebben vaak intransparante prijzen en een slechte technologie". Ook vindt hij dat traditionele banken vaak heel traag zijn bij het verschaffen van diensten aan snelle groeiers in het mkb.

Nu is Mollie aan het onderzoeken welke diensten nog meer kunnen worden verleend aan bedrijven. De eerste stappen zijn al gezet om de it-systemen daarvoor klaar te maken, zegt Serdons.

'Heel veel belangstelling'

Het geld dat Mollie nu heeft opgehaald is meer dan waar het eerst op inzette. Hoeveel meer, daar wil Serdons niets over kwijt. Hij zegt wel dat er 'enorm veel' belangstelling was van investeerders en dat Mollie een selectie heeft moeten maken.

Van belang bij de huidige financieringsronde is ook dat Mollie kan profiteren van het netwerk en de expertise van de investeerders, aldus Serdons.

Adyen

Naast Mollie is er nog een ander veel groter Nederlands bedrijf dat betaaldiensten levert aan bedrijven: Adyen. Deze onderneming verwerkte over 2020 ruim 300 miljard euro aan betalingen. Dat was een groei van 27 procent.

Adyen is sinds drie jaar aan de beurs in Amsterdam genoteerd. De koers explodeerde sindsdien en is nu het achtvoudige van destijds. Adyen is in totaal 58 miljard euro waard. Dat is bijna zes keer zoveel als ABN Amro en een derde meer dan ING.

Lees meer over
Adriaan MolMollie