Onvrede vakbond

Moederbedrijf van Blokker en Intertoys verkoopt Big Bazar

Door Mathijs Smit··Aangepast:
© ANPMoederbedrijf van Blokker en Intertoys verkoopt Big Bazar
RTL

Het moederbedrijf van Blokker en Intertoys verkoopt budgetwinkel Big Bazar. De keten werd opgericht in 2007 en telt inmiddels 135 winkels in Nederland en België. De koper heeft garanties afgegeven voor de werkgelegenheid, maar vakbond FNV is er niet gerust op.

Big Bazar-moeder Mirage Retail maakte de verkoop vandaag bekend. Bij de koopjesketen werken volgens het retailconcern 1750 mensen.

Onbekende koper

Koper van Big Bazar is het onbekende handelsbedrijf BB Retail, van de Friese ondernemer Heerke Kooistra. Volgens Mirage heeft dat bedrijf desalniettemin 'veel expertise op het gebied van inkoop en discount', en is de winkelketen daarom beter af bij de nieuwe eigenaar.

Big Bazar gaat flink uitbreiden: van 120 naar 170 winkels
Lees ook

Big Bazar gaat flink uitbreiden: van 120 naar 170 winkels

"Onder de vlag van Kooistra kunnen we met Big Bazar de volgende stappen zetten", zegt directeur Hans Danhof van Big Bazar in een persbericht. Volgens hem biedt de overname de winkelketen 'toegang tot nieuwe partnerships en inkoopkanalen die helpen bij het verder uitbouwen van het onderscheidend vermogen van de formule'.

Opkoop van restpartijen

De 49-jarige Kooistra zelf is tegenover RTL Z ook enthousiast over de overname. "Wij zitten in de opkoop van partijen. Wij kopen alles wat elders over is, en wat in de weg ligt. Maar wij willen graag ook in retail stappen. En Mirage Retail heeft Big Bazar de afgelopen drie jaar helemaal opgefrist, maar de bedrijven passen niet meer goed bij elkaar. Daarom is dit een fantastische kans die voorbij komt. Het is een match made in heaven."

Volgens Kooistra kan hij Big Bazar de scherpe inkoop bieden die de winkelketen nodig heeft. "Zo kocht ik onlangs een restpartij hondenriemen met een kostprijs van 2,80 euro voor één euro. Die lagen in de winkel voor een bedrag tussen 6 en 9 euro. Wij verkopen ze voor 2,50 euro. Zo is de klant blij, en hebben wij een uitstekende marge. Ik heb geweldig veel zin in de synergie tussen onze inkoop en de winkels van Big Bazar. Wij gaan de markt verbazen."

Niet met tijd meegegaan

Zelf zegt Mirage Retail dat Big Bazar niet meer bij haar past omdat de koopjesketen met alleen fysieke winkels niet genoeg met haar tijd is meegegaan. Mirage wil zich vooral richten op winkelformules die websites, webwinkels en winkelpanden combineren.

Eigenaar Michiel Witteveen van Mirage Retail zegt zich door de verkoop van Big Bazar beter te kunnen focussen op de rest van het bedrijf. Mirage Retail heeft eerder laten weten volgend jaar naar de beurs te willen.

Big Bazar werd in 2007 opgezet door Blokker Holding, toen de toenmalige retailgigant nog in handen was van de familie Blokker. Big Bazar moest het antwoord van het familiebedrijf worden op de populaire koopjesketen Action, maar werd nooit een vergelijkbaar succes.

Onvrede vakbond

Vakbond FNV is niet blij met de overname. "Hier hebben we niets goeds van te verwachten, als maatschappij, winkelstraat en werknemers", laat vakbondsbestuurder Linda Vermeulen weten.

Volgens haar heeft Big Bazar onlangs de verkiezing van een ondernemingsraad vertraagd omdat het bedrijf geen kritische medewerkers in de or wilde. "Het is onduidelijk of de oude ondemocratische ondernemingsraad eisen heeft gesteld aan de verkoop, het is onduidelijk wat er is afgesproken voor de werknemers."

Volgens woordvoerster Barbara Heijmans van Mirage Retail wordt er onder de nieuwe eigenaar ingezet op groei, en zijn ontslagen niet aan de orde. In het geval van zwaar tegenvallende resultaten of winkelsluitingen door corona liggen er 'stevige werkgelegenheidsgaranties', die behelzen dat minimaal 90 procent van de werkgelegenheid behouden zal blijven.

Lees meer over
Michiel WitteveenMirage Retail GroupBig BazarBlokkerRetail