Reorganisatieplan C&A: banen schrappen en investeren in online

Kledingwinkelketen C&A gaat zijn Europese activiteiten reorganiseren en waarschuwt voor banenverlies. Het bedrijf wil het bedrijf afslanken tot één simpeler organisatie. Tegelijkertijd wil de van oorsprong Nederlandse kledingketen investeren in online.
De coronacrisis heeft namelijk definitief bewezen dat 'een gecombineerde digitale en offline aanpak cruciaal is', schrijft het bedrijf. C&A ziet de periode van winkelsluitingen en lockdowns als 'katalysator' om de bedrijfstructuur op de schop te nemen.
Wendbaarder bedrijf
Daarvoor wil het bedrijf een 'aanzienlijke investering' doen in online, zodat klanten daar net zo makkelijk hun kleding kunnen kopen als in de winkel. Het bedrijf erkent dat het nog wel een inhaalslag moet maken, er wordt gemikt op een 'betere ervaring' voor de consument.
Wat C&A in de online plannen wil steken, is niet bekend gemaakt. "We zullen de komende 3 jaar meer investeren in digitale oplossingen dan in het afgelopen decennium", is het enige dat een woordvoerder erover kwijt wil tegenover RTL Z.
Al die veranderingen, met als bedoeling om 'een wendbaarder en vlotter functionerend bedrijf op te bouwen', hebben ook personele gevolgen. Om hoeveel banen het gaat is onduidelijk. "Het is nog te vroeg om een exact aantal te geven omdat we een voornemen hebben aangekondigd dat samen met de werknemersvertegenwoordigers zal worden besproken", laat de woordvoerder weten.
2.600 medewerkers in NL
In welke Europese landen de ingrepen gevolgen zullen hebben, meldt het bedrijf ook niet. C&A heeft in Nederland ongeveer 2.600 medewerkers, aldus de woordvoerder. De van oorsprong Nederlandse winkelketen is met bijna 1400 winkels en 23.000 medewerkers actief in achttien Europese landen.