En prijzen gaan nog verder omhoog

Unilever verhoogt prijzen Omo, Knorr en Magnum fors

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP / Lex van LieshoutUnilever verhoogt prijzen Omo, Knorr en Magnum fors
RTL

Producten als Omo, Knorr en Magnum zijn een stuk duurder geworden. Vanwege de hogere prijzen voor grondstoffen, mede door de oorlog in Oekraïne, heeft fabrikant Unilever de prijzen wereldwijd met gemiddeld 8,3 procent verhoogd. En daar blijft het niet bij.

Dat maakt het bedrijf bekend in de trading update over het eerste kwartaal. De prijsverhoging van 8,3 procent was het gemiddelde van alle regio's in de wereld waar het actief is.

Unilever denkt dat het de prijzen nog verder zal moeten verhogen. Met hoeveel zegt het nu niet, maar het licht wel een tipje van de sluier op.

Waarom de inflatie zo hoog is en waarom we er maar aan moeten wennen
Lees ook

Waarom de inflatie zo hoog is en waarom we er maar aan moeten wennen

Zo zullen de prijzen van grondstoffen in het eerste halfjaar met 2,1 miljard euro stijgen en in het tweede halfjaar zal daar nog eens 2,7 miljard euro bij komen. Die kostenstijgingen zal Unilever willen doorberekenen.

Europa: +5,4 procent

In Europa stegen de prijzen van Unileverproducten in de winkel in het eerste kwartaal met 5,4 procent. Dat is dus wat minder dan waarmee het de prijzen gemiddeld wereldwijd verhoogde.

Het is ook minder dan de inflatie. In maart was de inflatie in de eurozone namelijk 7,4 procent en in Nederland 9,7 procent.

Prijzen wasmiddel en allesreiniger +12,5 procent

Unilever verhoogde de prijzen niet van alle producten evenveel. Zo werden producten uit de divisie Home Care gemiddeld maar liefst 12,5 procent duurder.

Onder Home Care vallen Unilever onder meer de wasmiddelen van Omo en Biotex, Robijn wasverzachter, schuurmiddel Cif en Andy allesreiniger. 

Geen prijsstijging per land bekend

Unilever maakt niet bekend hoe die stijging per land of regio, of per product was.

De prijzen bij Beauty & Personal Care (onder meer Axe deodorant en Andrélon shampoo) en Foods & Refreshment (zoals Ben & Jerry's en de Vegetarische Slager) stegen met respectievelijk 7,4 procent en 7,1 procent.

De hogere prijzen van Unileverproducten passen in het beeld van prijsstijgingen die je over bijna de hele linie ziet.

Minder producten verkocht

De prijsstijgingen leidden er overigens wel toe dat Unilever 1 procent minder producten verkocht. De totale omzet groeide wel.

Unilever maakt geen winstcijfers bekend over het eerste kwartaal. Daarvoor moeten we wachten tot de halfjaarcijfers, op 26 juli.

Lees meer over
UnileverInflatie