Bijna 19 miljard euro waard

Alles wordt duurder en Action profiteert: omzet stijgt 27 procent

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Peter HilzAlles wordt duurder en Action profiteert: omzet stijgt 27 procent
RTL

Door de hoge inflatie letten consumenten nóg meer op de prijs, waardoor ze veel meer bij discounter Action kopen. En ook de hogere energieprijzen zijn voordelig voor de keten, omdat huishoudens bijvoorbeeld meer elektrische kachels en pantoffels kopen.

In de eerste negen maanden van het jaar kochten consumenten in heel Europa voor maar liefst 6,1 miljard euro aan spullen bij Action. Dat is 27 procent meer dan de 4,8 miljard euro in dezelfde periode een jaar eerder.

Door sterk op de kosten te letten, wist de keten de winst vóór aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen zelfs met 35 procent op te voeren tot ruim 1 miljard euro.

Inflatie daalt licht, maar voeding wordt juist duurder
Lees ook

Inflatie daalt licht, maar voeding wordt juist duurder

'Concept past geweldig in deze tijd'

Retailexpert Fred Rutgers is niet verbaasd dat Action zo hard groeit. "Het is een concept dat geweldig in deze tijd past." Mensen vinden het volgens hem moeilijker om rond te komen en willen dus graag besparen.

"Daarnaast krijgt Action een steeds beter aanbod", aldus Rutgers. Ze hebben door de grote omzet een geweldige inkoopkracht, zegt hij, "en daardoor gaan merken door de knieën om toch maar aan Action te leveren. Daar spint Action garen bij."

Action speelt ook goed in op de emoties van consumenten, zegt Rutgers. Klanten komen bijna naar buiten met hun boodschap alsof ze een trofee vasthouden. "Kijk eens wat een werelddeal ik heb gescoord. Dat geeft mensen een goed gevoel. Ik denk dat Action voorlopig nog wel fors blijft doorgroeien."

Wasmiddel, toiletpapier, kaarsen en plaids

"Wij zien een stijging van dagelijkse boodschappen zoals wasmiddel, zeep, toiletpapier en keukenrollen die tot 30 procent hoger ligt dan eerdere jaren", zegt ceo Hajir Hajji over de omzetgroei in het jaar tot nu toe.

Vanwege de hoge energieprijzen vliegen ook elektrische kachels, kaarsen, plaids, pantoffels en batterijen de deur uit.

In deze video zie je dat er vier signalen zijn die er op wijzen dat we in economisch zwaar weer zitten:

Tien landen

Het zijn overigens lang niet meer alleen Nederlanders die bij Action kopen. Inmiddels zijn er verspreid over een aantal Europese landen 2178 winkels met 'Action' op de voorgevel. Sinds begin dit jaar de 2000e winkel werd geopend, steeg dat aantal met 178. Action wil het aantal winkels nog veel verder opvoeren. Nu is in ieder geval de opening van nog eens 32 winkels in de komende tijd zeker. 

In Nederland zijn er nu meer dan 400 filialen. En in België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Polen, Tsjechië, Oostenrijk, Italië en Spanje zijn er in totaal nog eens 1800.

18,6 miljard euro waard

Door het succes van Action is de winkelketen veel geld waard. Het Britse 3i heeft de waarde van het belang van 52,7 procent dat het heeft in Action verhoogd van bijna 7,1 miljard pond naar ruim 8,6 miljard pond. Dat betekent dat Action in z'n geheel eind september op 18,6 miljard euro gewaardeerd werd. Dat is 20 procent meer dan eind maart.

Daarmee loonde een belegging in Action veel meer dan een belegging in aandelen. De AEX daalde in tussen eind maart en eind september namelijk juist, met ruim 11 procent.

Action is inmiddels meer waard dan beursfondsen als ABN Amro, Philips, ASMI of NN.

Loonsverhoging

Werknemers van Action profiteren van de goede gang van zaken. Zo krijgen ze er volgend jaar 10 procent meer loon bij. Daarvan is 8 procent structureel en 2 procent eenmalig. Dit betekent dat die eenmalige loonsverhoging in 2024 niet meer geldt, tenzij daar later nieuwe afspraken over worden gemaakt.

Medewerkers krijgen volgende maand nog een eenmalige uitkering. Voor Nederlandse werknemers gaat het om 350 euro netto.

Duurzaam katoen en hout

Action had bij sommige mensen het imago van goedkope spullen, die niet zo duurzaam zijn. Maar Action wil dat veranderen. Zo wil het al eind volgend jaar alleen producten van duurzaam katoen verwerkt katoen verkopen. Dat is twee jaar eerder dan aanvankelijk de bedoeling was.

En in 2024 wil het alleen producten waar volledig duurzaam hout in zit. Dat is een jaar eerder dan voorheen werd gedacht.

In onderstaande video zie je hoe het komt dat de prijzen zo veel stijgen:

Lees meer over
ActionZ link in bioEditie NL Link in bio