Van vakkenvuller tot ceo: dit is Hajir Hajji, de nieuwe topvrouw van Action
Het is een droomcarrière. Sinds haar 17e werkt Hajir Haji voor koopjesketen Action en over twee maanden, 24 jaar later, is zij de nieuwe topvrouw van het bedrijf dat in negen landen in totaal bijna 2000 winkels heeft. Ze klom snel omhoog binnen de discounter, maar voor welke uitdagingen staat ze?
Vanaf 1 januari 2022 is Hajji de ceo van Action. Ze is één van de Action-medewerkers die er het langste werkt. Toen ze begon in 1997 als vakkenvuller was dat in de 13e winkel van Action. Ze had personeelsnummer 120. Afgezien van de toenmalige eigenaren werkte er destijds niemand op het hoofdkantoor.
Inmiddels zijn er meer dan 1900 winkels en meer dan 63.000 medewerkers. Als een organisatie zo enorm snel groeit, dan kunnen medewerkers van het eerste uur mooi meegroeien en dat is wat Hajji heeft gedaan.
Snel promotie
Hajji klom snel op binnen Action. Al snel werd ze bedrijfsleider en twee jaar nadat ze was begonnen, op haar 19e, regionaal manager. Drie jaar later werd ze hoofd verkoop. In 2003 hoefde Hajji nog maar voor 100 winkels spullen in te kopen. In 2011 toen Action werd verkocht aan investeringsmaatschappij 3i waren dat er al 269.
In dat jaar werd Hajji directeur store operations, het onderdeel dat ervoor moet zorgen dat Action kan groeien in aantal winkels. Dat lukte prima, want toen Hajji in 2018 weer een stapje hoger ging binnen de organisatie en commercieel directeur werd, waren er al meer dan 1000 winkels. Inmiddels zijn dat er bijna twee keer zoveel.
Negen landen
Action heeft niet alleen vestigingen in Nederland waar het ooit begon, maar ook in België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Polen, Tsjechië, Oostenrijk en Italië.
Het succes van Action is goed te verklaren. Arme mensen hebben lage prijzen nodig en rijke mensen houden van lage prijzen, haalt Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit, een oude retailwijsheid aan.
Webshop
Action draait goed en dat is een mooi moment om een nieuwe ceo onder rustige omstandigheden te laten beginnen. De leiderschapswissel is geen crisismanagementbeslissing, denkt Stefan van Rompuy, hoofdredacteur van RetailDetail, een website gespecialiseerd in retailnieuws.
Toch zijn er uiteraard wel wat uitdagingen waar de nieuwe ceo voor staat. "Hajji moet nadenken over wat ze wil met online", denkt Koelemeijer. Action heeft wel een webshop maar in vergelijking met wat je allemaal in de winkel aantreft is het bescheiden. Net als Action zijn er meer ketens die de nadruk leggen op lage prijzen en die het moeten hebben van de fysieke winkels en relatief weinig met online doen, aldus Koelemeijer. "Maar je kunt op internet ook bij goedkope Chinese webwinkels terecht."
Daarnaast is er op de korte termijn nog de uitdaging dat het lastiger is om op tijd spullen uit China naar Europa te krijgen, gaat zij verder. En de prijzen die je voor een container betaalt zijn ook nog eens hard gestegen. Verder is het, zoals ook voor andere sectoren, een klus om genoeg personeel te kunnen vinden, aldus Koelemeijer.
Duurzaamheid
Maar het belangrijkste waar Hajji voor staat is duurzaamheid, denkt ze. "Ook Action ontkomt er niet aan om veel meer stappen te zetten in wat het nu doet. De tijd dat je kon zeggen dat het een hype is, is echt wel voorbij."
"Het kan niet anders dan dat wij als consument anders in het leven moeten gaan zitten. Waarbij je meer de echte prijs, dus inclusief de verborgen milieukosten, gaat betalen", valt retailexpert Paul Moers haar bij. "En dat is een kneiter van een uitdaging." Je kunt je afvragen of discount en weinig interesse in het milieu wel vol te houden is, zegt hij.
Het kan niet anders dan dat we hogere prijzen gaan betalen, denkt Moers dan ook. "We moeten wat duurdere producten gaan kopen, die nog altijd goed zijn, maar waarbij wel gelet wordt op het milieu."
Kansen
Het duurzaamheidselement is toch wat ondergeschikt bij Action, verwoordt retaildeskundige Cor Molenaar het wat voorzichtiger. "Dat gaat de groei zeker beïnvloeden." Toch ziet hij ook kansen. "Als klanten wat duurdere producten, die ook wat langer meegaan, kopen, dan krijgt je waardevollere groei."
Maar voor veel consumenten is duurzaamheid niet het belangrijkste, denkt Van Rompuy. "We zien overal de prijzen stijgen van energie en van transport. In die omstandigheden hebben consumenten vaak niet de keuze. Als je dan bij Action leuke spullen kunt vinden voor niet veel geld, dan stellen ze niet veel vragen over duurzaamheid. De omstandigheden zijn nu gunstig voor discounters."