Nieuws

Het succes van Action: meer kopen dan waar je voor kwam

Door Saskia van Huijgevoort··Aangepast:
© ANPHet succes van Action: meer kopen dan waar je voor kwam
RTL

Action zag zijn omzet afgelopen jaar met een derde toenemen. Dat kwam niet alleen door een flinke buitenlandse uitbreiding, maar ook doordat meer klanten naar de bestaande winkels getrokken werden. Hoe denkt de winkelketen dit groeitempo vol te houden?

Of de procentuele omzetgroei komende jaren hetzelfde blijft, is maar de vraag, zegt Sander van der Laan, ceo van Action tegen RTL Z. "Naar mate we groter groeien, staat elke procent groei natuurlijk ook voor meer euro's. Tot op heden zijn we er meestal wel in geslaagd om elke keer weer een extra stapje te zetten."

Het land opende afgelopen jaar honderd winkels in Frankrijk en zestig in Duitsland. Daar zitten volgens Van der Laan ook de grootste groeimogelijkheden. "In die landen zijn we eigenlijk maar net begonnen."

'We zijn goedkoop en hebben verrassende artikelen'

In Nederland heeft Action 354 winkels. Om dat in perspectief te plaatsen: afgelopen jaar telde Nederland 390 gemeenten. Alhoewel de keten nog niet in elke stad aanwezig is, begint de groei er een beetje uit te raken. "De groei zit hem in de bestaande winkels en die zijn in staat meer klanten te trekken", zegt Van der Laan. "Vorig jaar hebben we daar gemiddeld 6,9 procent meer omzet gerealiseerd."

De reden: "We verrassen mensen elke dag met lage prijzen en verrassende artikelen", aldus de ceo. "Action, de naam zegt het al, staat voor actie, dynamiek, verrassing en lage prijzen. Er is altijd iets nieuws in onze winkel te krijgen."

'Action kijkt naar de bestsellers in andere winkelketens'

Action bekijkt welke producten in andere winkelformules goed lopen en biedt deze voor spotprijzen aan, schreef Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing en Retailing aan Nyenrode eerder op RTL Z. "Moeilijk te imiteren, zowel voor de bestaande ketens als voor nieuwe toetreders. Action is daarmee een van de weinige disruptieve offline winkelformules."

Dat assortiment zorgt ervoor dat klanten meer kopen dan gepland. "Ik zie veel klanten die de winkel inkomen die van plan zijn om twee artikelen te kopen, maar met zeven vertrekken. Ze zijn toch bij, want er zitten een paar producten zitten die ze leuk vinden en waarvan ze denken: die neem ik even mee voor dat lage prijsje", zegt Van der Laan.

Hoe duurzaam is Action?

Niet iedereen is even blij met het bedrijf: Rank a Brand, een website die de duurzaamheid van merken onderzoekt, geeft het bedrijf een 'E': de laagste score. Het merk heeft namelijk geen concreet beleid gemaakt voor klimaat, milieu of arbeidsomstandigheden bij productie in lage lonen landen. Ter vergelijking: H&M, C&A en Zara scoren twee categorieën hoger: een C.

Van der Laan ziet dat heel anders, trouwens. Action denkt wel degelijk aan duurzaamheid, alleen zie je dat niet, zegt de ceo. Wat het beleid precies inhoud, is nogal onduidelijk. Wel geeft Van der Laan wat praktische voorbeelden: "Onze vrachtwagens zijn bijvoorbeeld dubbeldekkers. Daardoor kunnen er 60 procent meer rolcontainers in dan een gemiddelde vrachtwagen. Dat zien klanten wel, maar vertellen we niet duidelijk genoeg. Afgelopen jaar hebben we ook een inzamelingssyteem voor lampen en batterijen in onze winkels geïnstalleerd", zegt hij,

"Er is nog veel meer werk aan de winkel en ook wij vinden dat Action een steentje moet bijdragen aan een steentje aan de wereld", vervolgt hij. "We zullen de komende tijd ook veel meer zichtbare signalen geven."

Lees meer over
ActionDetailhandelRetailWinkelenOndernemers