Krat bier kost bijna 20 euro en wordt nog duurder, verwacht Heineken
Heineken verwacht dat de prijsstijgingen voor zijn bieren dit jaar de verkoop in Europa zullen raken. Een krat Heineken gaat bij supermarkten als Albert Heijn en Jumbo inmiddels voor zo'n 20 euro over de toonbank. En de prijzen gaan vermoedelijk nog verder omhoog.
Bij Albert Heijn en Plus betaal je vandaag de dag 19,98 voor een krat van 24 flesjes Heineken. Bij Jumbo nét iets minder: 19,78. Die supermarkt hanteert overigens drie verschillende prijslijnen, afhankelijk van de concurrentie in de buurt van een filiaal. Daardoor kun je in Assen goedkoper uit zijn dan in Amsterdam.
De gemiddelde prijs voor een krat bier van dit merk is gestegen van 17,20 euro in februari vorig jaar tot 19,15 euro nu, zoals de grafiek hieronder laat zien:
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Door de prijsstijgingen verkoopt Heineken dit jaar minder bier en andere dranken in Europa, voorspelde topman Dolf van den Brink eerder vandaag bij de presentatie van de jaarcijfers. De prijsstijging van bier wordt vooral veroorzaakt door de hogere kosten van verpakkingsmaterialen, die een groot deel van de prijs van een biertje bepalen.
Daarnaast zou het kunnen dat consumenten voorzichtiger worden met uitgaven aan zaken als bier doordat ze meer kwijt zijn aan boodschappen en hun energierekening. Dit blijft volgens Van den Brink overigens nog wel een groot vraagteken. Tot nu toe bleef bier nog goed verkopen.
Vooruitblikkend op 2023 verwacht Heineken dat de kosten voor ingrediënten en energie per hectoliter bier met zo'n 16 tot 19 procent zullen stijgen. Het bedrijf is van plan het grootste deel van die extra uitgaven terug te verdienen door de prijzen voor zijn bieren verder te verhogen, maar financieel topman Harold van den Broek zegt dat het niet altijd lukt om iedere extra euro aan kosten door te berekenen.
Nettowinst 31 procent hoger
"We hebben veel kosten bespaard. Maar een deel daarvan hebben we moeten gebruiken om die hogere kosten op te vangen", zegt Van den Brink. Tot nu toe zijn de uitgaven met 1,7 miljard euro gedaald ten opzichte van 2019, het doel is om daar dit jaar 2 miljard euro van te maken. Dat is ook nodig om te kunnen blijven investeren in marketing en digitalisering.
Heineken behaalde vorig jaar een hogere omzet en winst door een combinatie van hogere prijzen, grotere hoeveelheden verkocht bier en een verschuiving naar premiumbieren. De omzet kwam uit op ruim 34,6 miljard euro. Als overnames en de verkoop van bedrijven niet worden meegerekend stegen de opbrengsten met 19 procent.
Afschrijving in Rusland
De aangepaste nettowinst, voor eenmalige uitgaven en afschrijvingen, steeg met bijna 31 procent tot 2,8 miljard euro. Daarbij hielp het ook dat Heineken wereldwijd minder belasting hoefde te betalen.
Heineken schreef ook 88 miljoen euro af op zijn Russische activiteiten, die het bedrijf nog altijd probeert te verkopen. Toen de brouwer in maart vorig jaar aankondigde te vertrekken uit Rusland, verwachtte het bedrijf 400 miljoen euro af te moeten schrijven op dit onderdeel. Het is volgens Van den Brink vooral op juridisch vlak lastig om een verkoop van dit bedrijfsonderdeel af te ronden "omdat de regels in Rusland telkens veranderen".