Lage prijzen tellen

Action blijft tegen de klippen op groeien: 'Zeker bij hoge inflatie'

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Kim van DamAction blijft tegen de klippen op groeien: 'Zeker bij hoge inflatie'
RTL

De omzet van Action steeg in de eerste drie maanden van het jaar met maar liefst 36 procent. De winst steeg zelfs nog harder. Consumenten kopen volgens experts om een aantal redenen graag bij Action. Een daarvan is de hoge inflatie. "Je weet niet wat je gaat vinden, maar wel dat het goed geprijsd zal zijn."

Klanten in de elf landen waar Action actief is, kochten van januari tot en met maart voor bijna 2,5 miljard euro aan spullen bij de discounter. Dat is ruim een derde meer dan in dezelfde periode van vorig jaar.

De omzet steeg voor een deel doordat er meer winkels werden geopend, maar ook zonder dat effect groeide de omzet nog altijd stevig, met 24,3 procent.

Action opent 2000ste winkel: dit maakt ze zo succesvol
Lees ook

Action opent 2000ste winkel: dit maakt ze zo succesvol

Winst

En Action maakt ook nog eens een flinke winst. De nettowinst geeft het bedrijf niet, maar volgens moeder 3i, dat ruim 57 procent van de aandelen in handen heeft, steeg tussen begin april vorig jaar en april 2023 de winst vóór aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen van 602 miljoen euro naar 932 miljoen euro. Dat is een stijging van ruim 50 procent.

Action is al lang niet meer alleen in Nederland actief. Het zit nu ook in de winkelstraten in België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Polen, Tsjechië, Slowakije, Oostenrijk, Italië en Spanje. In totaal zijn er 2300 winkels met 'Action' op de gevel.

'Consument nu prijsgevoeliger'

Action doet het sowieso goed, maar nu nóg beter, verklaart Els Breugelmans, retailexpert en hoogleraar Marketing aan KU Leuven in België het succes van Action.

"In het algemeen is Action een keten waar je heel goedkope producten kunt vinden, met een heel gevarieerd assortiment. Je weet van tevoren niet wat je gaat vinden, je loopt altijd wel met iets naar buiten. Gezien de lage prijzen kun je geen miskoop doen", aldus Breugelmans.

Nu werkt dat nog meer, vanwege de inflatie, zegt zij. Door de inflatie zijn consumenten namelijk veel prijsgevoeliger dan in normale tijden, aldus Breugelmans. "Je weet niet wat je gaat vinden, maar wel dat het goed geprijsd zal zijn."

Groot inkopen

"De onderkant van de markt draait nu goed", zegt ook retaildeskundige Cor Molenaar. "Vroeger wilde je er niet gezien worden, maar het is steeds meer geaccepteerd als normale winkelketen, ook door de afnemende koopkracht of de zorgen daarover. En de vestigingen van Action hebben lage huurkosten."

En Action heeft een geweldig goede inkoopafdeling die op grote schaal kan inkopen, voegt retailexpert Fred Rutgers daar aan toe. "Neem bijvoorbeeld de kamado barbecues. Fabrikanten wilden niet dat hun producten in de Action lagen. Maar nu liggen ze gewoon in de schappen."

Fabrikanten kunnen volgens hem moeilijk zeggen dat hun product niet bij Action thuishoort, omdat ze anders veel omzet mislopen. "Het is dan even slikken voor zo'n fabrikant en ze gaan toch overstag."

'Landelijke dekking in Italië'

Bij Action zien ze in ieder geval over de grens nog genoeg ruimte voor verdere groei. Zo is het bedrijf enthousiast over Italië en Spanje. In Italië zijn er inmiddels 32 vestigingen en na de start in Noord-Italië wordt er inmiddels gewerkt aan landelijke dekking.

In Spanje wordt binnenkort de 13e winkel geopend en bij Madrid komt een distributiecentrum.

Lees meer over
ActionRetailDetailhandel