Betaalachterstand Big Bazar loopt op tot 2,4 miljoen
De openstaande schuld van koopjeswinkel Big Bazar is gegroeid tot 2,4 miljoen euro. Het gaat om 18 schuldeisers: huurbazen, maar vooral leveranciers. In alle gevallen is de wettelijke betalingstermijn overschreden.
Dat zegt Joost Konings, directeur van Invorderingsbedrijf, dat namens de verhuurder van het winkelpand in Goes het verzoek tot faillissement van Big Bazar indiende.
Inmiddels wordt de vordering gesteund door verschillende andere verhuurders, nu ook door die van de panden in Delfzijl en Nieuwleusen, én vooral door leveranciers.
Mogelijk zijn er nog meer schulden, maar daarvan is Konings niet op de hoogte. De openstaande schulden die bekend zijn, zijn de laatste tijd flink gegroeid. Twee weken terug ging het nog om 221.000 euro.
Vorderingen van vorig jaar
De oudste vordering van een leverancier dateert volgens Konings van 19 november vorig jaar. Ook is er nog een vordering van een ander bedrijf van begin december.
Verder is Big Bazar in april gestopt met het betalen van huur, in ieder geval aan de huurbazen voor wie Invorderingsbedrijf werkt.
De wettelijke betalingstermijn voor betalingen aan leveranciers is in principe 30 dagen. Soms kan dat worden opgerekt tot 60 dagen. Maar in alle 18 gevallen waarover Invorderingsbedrijf kan spreken, is dus minstens 30 dagen en mogelijk 60 dagen niet betaald. Huur moet per de eerste van de maand worden betaald.
Problemen
De problemen lijken zich zo op te stapelen bij Big Bazar. Sommige winkels moesten de deur al sluiten. En bij verschillende rechtszaken over de huurachterstanden kwam Big Bazar zelf niet opdagen.
Heerke Kooistra, eigenaar en directeur van Big Bazar, zegt vandaag tegen RTL Z dat hij 'vier tot vijf keer' om gesprekken met verhuurders heeft gevraagd over huurverlaging, maar dat dat weinig effect had.
'Boter bij de vis'
Volgens Konings is Kooistra met niets concreets gekomen richting zijn schuldeisers. Als hij met het voorstel zou komen dat schuldeisers het met minder moeten doen, dan valt daarover wel te praten, denkt hij. "Maar dan moet er wel boter bij de vis komen."
Big Bazar probeert wel degelijk iets te forceren: "Wij zullen de betalingen per 1 september weer oppakken en nakomen", zegt het bedrijf in een brief aan één van de schuldeisers. Konings moet dat nog zien: "Ik ken helemaal niemand die betaald wordt." Volgens hem geloven schuldeisers die hij vertegenwoordigt er niet meer in.
Kooistra klaagt tegenover RTL Z dat de huren te veel zijn verhoogd, "daar is niet tegenop te werken". Maar om artikelen in de winkel niet nog duurder te maken, is Big Bazar gestopt met het verhogen van de prijzen, en dat drukt wel de winstmarge, aldus Kooistra.
Lage marge
Consumenten hebben al een tijdje minder te besteden, dat leidt ertoe dat ze minder artikelen kopen, zegt Dirk Mulder, sectorbankier die zich bij ING richt op detailhandel.
Een winkelketen als Big Bazar zou het onder die omstandigheden volgens hem juist goed moeten doen. Maar de winkelketen verkoopt vooral producten tegen een lage prijs, dus de marge is absoluut gezien (dus in euro's gemeten) laag, terwijl de kosten wel stijgen, aldus Mulder. Hij wijst erop dat niet alleen de huren stijgen, maar ook de kosten voor personeel en de inkoopkosten. "Dat nekt ze nu een beetje."
'Té gestrekt been'
Big Bazar-topman Kooistra zegt nu er met een 'té gestrekt been' erin te zijn gegaan door te stoppen met het betalen van de huur van verschillende winkels. Volgens Konings ligt de bal nu daarom bij hem om met een oplossing te komen.
Kooistra was niet onmiddellijk bereikbaar voor commentaar op de opmerkingen van Konings over het gestegen aantal schuldeisers.
Volgende week dinsdag is de faillissementsziting waarin de verhuurder van de winkel in Goes vraagt om een faillissement van Big Bazar. Dat verzoek wordt inmiddels ondersteund door 17 andere schuldeisers.
Oproep
Heeft u tips of opmerkingen over Big Bazar of andere retailers? Stuur een mail naar de redactie.