EditieNL

'Belegging in Lego levert meer op dan aandelen, obligaties of goud'

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© ANP'Belegging in Lego levert meer op dan aandelen, obligaties of goud'
RTL

Elke dag weer staan beleggers voor de moeilijke keuze: steek je je geld in aandelen, obligaties, vastgoed of toch nog wat anders? Maar uit een onderzoek blijkt dat je het best Lego kunt kopen, dat levert tweedehands het meeste op.

Als je je neefje of nichtje een leuke Lego-set cadeau doet, koop dan óf een hele grote, óf een kleine. Daar hebben ze uiteindelijk het meest aan, voor hun pensioen bijvoorbeeld. Tenminste, als ze het speelgoed een beetje in een goede conditie houden.

Dat blijkt uit een onderzoek van Victoria Dobrynskaya, een universitair docent aan de Russische Hogere Economische School.

Bas heeft ieders droombaan: hij mag de hele dag met Lego spelen
Lees ook

Bas heeft ieders droombaan: hij mag de hele dag met Lego spelen

10 tot 11 procent per jaar

Zij verzamelde de prijzen van maar liefst 2322 verschillende Lego-setjes, die tussen 1987 en 2015 uitkwamen en die allemaal tot de populaire Lego-thema's behoren.

Wat bleek? Lego leverde een gemiddeld rendement op van tussen de 10 en 11 procent. Dat is meer dan veel andere beleggingen. Daarbij trekken middelgrote Lego-sets dit gemiddelde omlaag, met een rendement van tussen de 6,9 en 10,1 procent.

Veel beter scoor je met grote sets met een gemiddeld rendement van 12 procent, of met kleine setjes, met een rendement van gemiddeld ruim 22 procent.

Fijn voor beleggers

Het mooie voor beleggers is dat het rendement van Lego niet gelijk opgaat met dat van andere beleggingscategoriën. Sterker nog: tijdens de financiële crisis daalden de aandelenkoersen flink, maar dat gold niet voor Lego. Er was nauwelijks correlatie tussen die twee.

Dat betekent dat je het risico van je beleggingsportefeuille flink had kunnen verminderen door naast aandelen ook Lego te hebben.

Ideas, Seasonal en Super Heroes

Achteraf had je het best iets kunnen kopen uit de 'Ideas'-serie uit de jaren 2010-2014. Dat leverde een gemiddelde prijsstijging op van 64 procent per jaar. Bij Lego Ideas kun je zelf ideeën indienen voor Lego-producten.

Ook met een mooie doos uit de Seasonal-serie (zoals een kerstmannetje of een valentijnspuppie) van tussen 2006 en 2014, of een Super Hero (zoals Spiderman of Hulkbuster) uit de jaren 2011 tot en met 2014 had je, blijkt nu, goed gescoord.

Dat wil zeggen, in financiële zin. Of de kinderen het ook leuk zouden hebben gevonden en er mee waren gaan spelen is een ander verhaal. Misschien hadden ze iets van Simpsons uit 2014 helemaal het einde gevonden. Dat je daar nu 3,5 procent minder voor krijgt dan je er destijds voor had betaald, zou dan bijzaak zijn geweest.

Bezwaren

Uiteraard zijn er deskundigen die niets in het onderzoek zien. Zo haalt Bloomberg portefeuillemanager Roberto Croce aan, die zegt dat er zoveel onderzoeken zijn, dat er altijd wel iemand iets interessants vindt, terwijl het eigenlijk toeval is.

Lees meer over
LEGOGoudBeleggen