Miljoenenclaim tegen top webwinkel Neckermann
De curator van twee failliete zusterbedrijven van webwinkel Neckermann.com wil de bestuurders daarvan voor de rechter slepen met een schadeclaim die in de miljoenen kan lopen. Volgens de curator staat zijn claim los van de leveringsproblemen bij de webwinkel.
In augustus meldde het AD dat het klachten regent over webwinkel Neckermann.com. Vorige week waarschuwde de Consumentenbond, die dit jaar al 600 klachten ontving, dat de problemen niet waren opgelost maar juist verergerd.
Klanten kregen bestelde artikelen niet geleverd en kregen vaak ook hun geld niet terug. Wegens 'technische en organisatorische problemen' neemt de webshop inmiddels geen bestellingen meer aan.
Faillissementen
Het is niet de eerste keer dat Neckermann.com - niet te verwarren met de gelijknamige reisorganisatie - negatief in het nieuws komt. Eind 2016 gingen twee zusterbedrijven van de webwinkel failliet. En een jaar later deed de fiscale opsporingsdienst Fiod invallen bij het moederbedrijf.
In het jaar voorafgaande aan het bankroet hadden groothandel Readen bv en winkelketen Neckermann.com Retail bv (met 9 winkels) verliezen van respectievelijk een half miljoen en 1,7 miljoen euro geboekt. Curator Seerp Gratama is al bijna drie jaar bezig om de faillissementen af te wikkelen.
Geen medewerking
Daarbij wordt hij danig gehinderd door het gebrek aan medewerking van de bestuurders. De failliete vennootschappen waren in handen van het kleine Amerikaanse beursfonds Readen Holding Corp, dat ook de eigenaar is van webwinkel Neckermann.com.
Volgens de curatorenverslagen wordt het moederbedrijf bestuurd door Ronald Steenbergen. Ook diens broer Joop is bij de bedrijven betrokken. De broers zijn zonen van de oprichter van winkelketen Kwantum Hallen.
Geen antwoorden
In de stapel curatorenverslagen die Gratama inmiddels heeft geschreven, valt op dat de broers Steenbergen niet staan te popelen om de curator te helpen in zijn onderzoek naar de oorzaken van de faillissementen. Keer op keer weigeren zij zijn vragen te beantwoorden.
Aanvankelijk zeiden de bestuurders nog dat zij de vragen niet konden beantwoorden, omdat de Fiod bij de inval eind 2017 de administratie in beslag had genomen.
Schadeclaim
Maar hoewel de curator van de Fiod hoorde dat de administratie inmiddels was teruggegeven, waren de vragen zomer vorig jaar nog niet beantwoord. Uit de verslagen blijkt dat Gratamas geduld in april op was. Hij stelde de bestuurders schriftelijk aansprakelijk voor de schade in de failliete boedels.
Ook daarop reageerden de bestuurders, ondanks toezeggingen, tot nu toe niet. In het meest recente verslag van juli schrijft de curator dat hem niets anders rest dan een rechtszaak te beginnen.
Kracht bijzetten
"Het betreft onder meer vragen naar aanleiding van het onderzoek naar de administratie. Zolang die niet worden beantwoord, blijft er onduidelijkheid bestaan", zegt Gratama. "Dat leidt dan uiteindelijk tot een aansprakelijkstelling. Om die kracht bij te zetten, wil ik een civiele procedure voor een schadevergoeding starten. Dit heeft al veel te lang geduurd."
In totaal claimen de schuldeisers van de twee failliete bedrijven ruim 3,5 miljoen euro. De curator zegt de bestuurders aansprakelijk te kunnen houden voor de totale schuldenlast, maar ook voor een deel daarvan.
Golf klachten
Gratama denkt overigens niet dat zijn schadeclaim de oorzaak is van de recente golf klachten over webwinkel Neckermann.com, het zusterbedrijf van de failliete ondernemingen. "Die problemen staan daar in principe los van. Met de webwinkel heb ik geen enkele bemoeienis."
Neckermann.com was vandaag onbereikbaar voor een toelichting. De telefoon van het bedrijf geeft geen gehoor.