Ondernemen

Blokker-baas opent 'Hema-concurrent' Miniso in Nederland

Door Claartje Vogel··Aangepast:
© GettyImagesBlokker-baas opent 'Hema-concurrent' Miniso in Nederland
RTL

Blokker-eigenaar Michiel Witteveen opent winkels van het Aziatische warenhuis Miniso in Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven. Volgens retailexpert Cor Molenaar is dat een slimme stap. "Dit is wat consumenten zoeken in de winkelstraat."

"Tussen nu en Pasen opent de eerste Miniso-winkel", bevestigt de woordvoerder van Blokker-eigenaar Michiel Witteveen aan RTL Z. Witteveen maakt vandaag in het Financieele Dagblad bekend dat hij de rechten heeft om winkels van de snelgroeiende Aziatische keten te openen in Nederland.

In het FD omschrijft Witteveen zijn nieuwe keten als een warenhuis 'met het design van het Japanse Muji, de prijzen van Action en de potentie om Hema bang te maken'.

Michiel Witteveen koopt Blokker en Big Bazar: wie is hij?
Lees ook

Michiel Witteveen koopt Blokker en Big Bazar: wie is hij?

Chinees of Japans?

Miniso heeft op dit moment 4800 winkels in 86 landen. De winkelketen is in 2011 opgericht door de Chinese ondernemer Ye Guo Fu, het hoofdkantoor staat in China en de eerste winkels openden in China.

De logische conclusie is dat het een Chinees bedrijf is, maar op de website staat dat Miniso een 'designmerk uit Japan' is. Ook Witteveen noemt het een 'Japanse winkelformule'.

Alle marketing is erop gericht om Miniso als Japans te verkopen. Het merk heeft een Japanse naam en in de Chinese winkels staan er zelfs Japanse teksten op de producten. De reden? Japanse merken als Uniqlo en Muji zijn hip en worden in China geassocieerd met kwaliteit.

Categorie 'Flying Tiger'

De vergelijking met budgetwarenhuis Action gaat niet op, vindt retaildeskundige Cor Molenaar. "Miniso heeft lage prijzen, maar is tegelijkertijd gericht op design en beleving. Miniso doet alles om te zorgen voor een positieve stemming in de winkel. Producten zijn op kleur gesorteerd en de schappen zijn overzichtelijk."

Miniso lijkt meer op het Deense Flying Tiger, vindt Molenaar. "Het is een goedkope winkel met een mooi ontworpen huismerk. Het assortiment verandert continu. Je gaat er naar binnen om verrast te worden, niet omdat je echt iets nodig hebt."

12 miljoen euro per jaar voor design

Je kunt in de winkel terecht voor van alles: van kleding en cosmetica tot elektronica en snacks. Miniso investeert relatief veel geld in productdesign: jaarlijks meer dan 100 miljoen Chinese yuan, ruim 12 miljoen euro. Met het moderne, minimalistische design won het bedrijf enkele internationale vakprijzen.

Die producten liggen vaak maar kort in de winkel, want Miniso heeft elke week een nieuw assortiment. Dat 'verrassingselement' is deel van het succes van de keten. Volgens Molenaar koop je bij dit soort winkels 'artikelen die je, bot gezegd, niet echt nodig hebt'.

'Geen concurrentie voor Blokker en Intertoys'

Witteveen is ook eigenaar van Blokker, Intertoys en Big Bazar. Miniso is geen concurrentie voor die winkels, denkt retailexpert Molenaar. "Het is een heel ander concept. Voor huishoudartikelen ga je naar Blokker, voor speelgoed naar Intertoys en voor hebbedingetjes en cadeaus naar Miniso."

Witteveen gaat dan ook geen winkels van Blokker, Intertoys, Big Bazar en Maxi Toys ombouwen. Tussen nu en Pasen openen drie nieuwe Miniso-winkels in Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven. Die moeten op A-locaties komen, zoals de Kalverstraat. Uiteindelijk wil de ondernemer vijftig vestigingen openen in Nederland.

Geen webwinkels

Tot slot heeft Miniso geen webwinkel. "Dat is te kostbaar, de producten zijn te laag geprijsd om verzending rendabel te maken", zegt de woordvoerder van Witteveen. "Hiermee laat Michiel Witteveen echt zien dat hij gelooft in fysieke winkels."

Witteveen steekt 'enkele miljoenen' in het nieuwe winkelconcept. Volgens Molenaar is het een slimme stap. "Dit is wat consumenten zoeken in de winkelstraat. Ze gaan naar een fysieke winkel voor wat ze niet vinden op internet: verrassing, esthetiek en een goed gevoel voor een lage prijs."