Verkoop gaat goed

Mondkapjesmakers liften mee op tweede golf: 'Ook na crisis nog markt'

Door Suzanne Blotenburg··Aangepast:
© Lucas KemperMondkapjesmakers liften mee op tweede golf: 'Ook na crisis nog markt'
RTL

Mondkapjesplicht of niet, de mondkapjesmakers van Nederland hebben het alvast druk met de vele coronabesmettingen. 'Ook na de crisis is er nog markt voor gezichtsbescherming.'

Voor heel Nederland geldt al een dringend advies om in publieke binnenruimtes een mondkapje te dragen. Op plekken 'waar je de hemel niet ziet', zoals winkels, musea, gemeentehuizen, stations, vliegvelden, parkeergarages, benzinestations.

Maar in de afgelopen weken was er veel discussie: moet dat advies geen plicht worden? Veel Nederlanders vinden dat in elk geval een goed idee, ook op straat. Ondernemers zijn er dan weer niet altijd blij mee. Over die plicht wordt in elk geval nog druk gesproken door het kabinet.

Verschillende burgemeesters gaven vorige week al aan dat graag te willen, maar volgens ingewijden is het juridisch ingewikkeld om zo'n plicht te regelen. Ook duurt het wekenlang om zo'n plicht in te voeren.

Concept-coronapakket: strengere maatregelen horeca, amateursport en ov
Lees ook

Concept-coronapakket: strengere maatregelen horeca, amateursport en ov

Stoelbekleding

Ondernemer Sander Borchart van BMS Auto- en Projectstoffering uit Haarlem is er hoe dan ook druk mee. Hij opende eind vorige maand zijn eigen mondkapjesfabriek. Normaal gesproken bekleedt de ondernemer stoelen voor onder meer treinen, bussen, trams en auto's. Sinds dit voorjaar kwam er een speciale tak bij: HMK Medical, alias Hollandse Mondkapjes.

Borchart durfde het aan om een substantieel bedrag in een Haarlemse productielijn te investeren, zo vertrouwde hij eerder toe aan RTL Z. Hij haalde ook speciale computergestuurde mondkapjesmachines uit China. Daarmee worden de bekende blauwe wegwerpkapjes gemaakt.

Bestellingen groeit

Inmiddels zijn er vier machines en dat is met alle drukte maar goed ook. "Naast de bestelde jaarvolumes doen ziekenhuizen extra bestellingen", zegt Mieke Borst, woordvoerder van het bedrijf. Ook het aantal bestellingen van 'gewone consumenten' via de website is flink gegroeid.

Per week rolden de laatste tijd zo'n 300.000 mondmaskers van de band, en dat aantal wordt verdubbeld. Corona of niet, de vraag naar mondkapjes zal altijd blijven, denken de ondernemers. "Het medische mondkapje (type IIR) dat wij produceren, blijft altijd nodig in bijvoorbeeld ziekenhuizen", aldus Borst.

Mondkapjesindustrie op gang

Dit voorjaar kwam een heuse Nederlandse 'mondkapjesindustrie' langzaam maar zeker op gang. Er bleek grote vraag naar zowel medische als niet-medische maskers. En ondernemers, van beddenproducent Auping tot naaiateliers, doken op het maken van allerlei varianten.

Zeker voor de medische varianten bleken er nog beren op de weg. Bijvoorbeeld de certificering, zo vertelde de eigenaresse Fleur Bakker van de Mondmaskerfabriek in Arnhem eerder. Om die reden worden er daar nog geen maskers geleverd, maar dat moet binnenkort gebeuren, zo laat de ondernemer nu weten. 

"We hebben onze voorraad tot nu toe aan de overheid verkocht", zegt Bakker. Er moeten uiteindelijk een miljoen kapjes per week van de band rollen.

Masker en earbuddie van Spatmasker.nl© Spatmasker.nl
Masker en earbuddie van Spatmasker.nl

'Overal aanbieders'

Want de vraag naar mondkapjes blijft onverminderd groot. Bij Bol.com zien ze vooral veel vraag naar de niet-medische versie. In de afgelopen drie weken groeide de verkoop wekelijks, zo laat een woordvoerder weten. Ze wil geen aantallen noemen. 

Inmiddels zijn er wel overal aanbieders van 'gezichtsbeschermers', weet ondernemer Ivo de Jong. Hij startte dit voorjaar met Spatmaskers.nl. Samen met zakenpartner Jacco Hendriks snijdt De Jong plastic gezichtsschermen met een speciale lasermachine uit. Die machine hadden ze al, voorheen laserden ze er logo's mee in producten voor bedrijven.

"In het begin maakten we een stuk of vijfhonderd gezichtsschermen per dag, dat groeide naar meer dan duizend", vertelt hij. De maskers worden bijvoorbeeld gedragen door werknemers in fabrieken of door tandartsen. Later kwamen er goedkopere aanbieders uit China bij, waardoor de vraag stagneerde.

Earbuddies erbij

Toch gaan de zaken nog steeds voorspoedig. "Er bleek zoveel vraag, onder meer van groothandels, dat we ook mondkapjes zijn gaan leveren en speciale earbuddies zijn gaan maken", zegt De Jong. Dat laatste is een hulpmiddel voor mensen die pijn in hun oren krijgen van al die mondmaskerelastiekjes.

"We hebben nu zoveel contacten opgedaan in deze sector dat we er nog veel werk uit kunnen halen", aldus de ondernemer over de toekomst. En zo niet, dan heeft hij ook nog drie filialen van New York Pizza te runnen.

Lees meer over
Z link in bioOndernemersStartupsCoronabesmettingen