Sint en kerst

Winkeliers vrezen drukte in aanloop naar feestdagen: 'Kom op tijd en gespreid'

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPWinkeliers vrezen drukte in aanloop naar feestdagen: 'Kom op tijd en gespreid'
RTL

De feestdagen staan voor de deur. Een tijd waarin veel winkeliers normaal uitpakken met prijspakkers en waarin hordes mensen naar de winkelstraat komen. Maar dit jaar dreigt het te druk te worden. "We doen er alles aan om bezoek te spreiden."

De winkeliers van de Utrechtse binnenstad kijken best uit naar de feestdagen. Een tijd waarin normaal gesproken veel omzet wordt geboekt, zegt Jeroen Roose-van Leijden, manager bij Centrummanagement Utrecht (CMU), een belangenclub van binnenstadondernemers .

Maar nu zijn ze vooral aan het nadenken over hoe ze de feestdagendrukte in goede banen kunnen leiden. Uit veiligheid én om die topomzet te kunnen garanderen. "Daar wordt alles aan gedaan", zegt hij. Want de capaciteit van een winkel is al snel 40 procent kleiner dan anders.

Acties van een week

Acties die normaal een dag duren, duren nu een week. Op die manier roepen winkeliers mensen op niet tot het laatste moment te wachten. "Dat past gewoon niet als je door een anderhalvemeterbril kijkt", zegt Roose-van Leijden.

Volgens de manager wordt er veel mankracht ingezet om een vlotte doorstroming te garanderen. Met een website die de drukte aangeeft, verkeersbegeleiders en wegwijzers. Sommige winkels zijn in het weekend een uurtje langer open.

Advies veiligheidsregio: doe geen eindejaarsinkopen op drukke zaterdagmiddag
Lees ook

Advies veiligheidsregio: doe geen eindejaarsinkopen op drukke zaterdagmiddag

Bonus voor vroege uurtjes bij Van Haren

Spreiden is het devies, zeggen ze ook bij schoenenketen Van Haren. Een reclamecampagne op onder meer de radio vraagt mensen op een ander moment te komen dan bijvoorbeeld in het weekend.

"We willen mensen die op stillere momenten komen ook belonen met korting of andere bonussen", zegt ceo Krein Bons. Want het voelt misschien druk, de omzetten zijn de helft van wat het normaal is, aldus de ceo.

Click en wegwezen

Bij intertoys ligt de focus vooral op wat ze noemen 'click & collect'. Online bestellen en in de winkel ophalen. Op die manier zijn mensen zo kort mogelijk in de winkel, maar kunnen ze toch hun aankopen doen, zegt eigenaar Michiel Witteveen. "Wij zijn ook langer open."

In plaats van funshoppen moeten mensen nu gericht boodschappen doen. "Dat beseffen ze ook", zegt Witteveen.

Ook bij koopjesketen Action merken ze dat. "Kwamen mensen vroeger drie keer in de week voor kleine dingen, nu is dat minder vaak en met een boodschappenlijstje", zegt woordvoerder Yvette Mol. Het leidt volgens haar ook tot meer uitgaven per persoon.

'We zijn gewend aan het nieuwe'

Nederlanders zijn inmiddels best gewend aan de anderhalvemetersamenleving, zegt Huib Lubbers, directeur van retailadviesbureau RMC. "We hebben geen aanleiding om te denken dat er in de komende weken gevaarlijke situaties ontstaan in de winkelstraat", zegt hij.

Lubbers baseert zich op data van zijn bedrijf: wekelijks meten 120 sensoren hoe druk het is in verschillende winkelstraten. Vorige week waren er zo 48,5 procent minder bezoekers dan in dezelfde week in 2019. Ook over het jaar bekeken is het de helft minder druk.

'Drukte blijft achter'

Ook als de maatregelen nu door het kabinet worden versoepeld, blijft de drukte achter op wat het normaal zou zijn, voorspelt Lubbers op basis van de gegevens. "Dan stijgt het, maar is het nog steeds minder dan anders."

Vrees voor drukte is daarom niet nodig, maatregelen daartegen wel. "Omdat het per gebied en dag erg kan verschillen", zegt Lubbers. Zo zijn winkelcentra waar de dagelijkse boodschappen worden gedaan standaard drukker en geldt dat bijvoorbeeld ook voor de Kalverstraat in Amsterdam.

Zelfs nu we allemaal massaal online shoppen, zullen velen van ons nog even snel dat cadeautje in de winkel willen halen. "Evenementen zoals Black Friday vinden veel online plaats, terwijl voor kerst en sinterklaas juist fysiek wordt gekocht."

Lees meer over
Michiel WitteveenIntertoysActionWebwinkelWinkelenRetail