Zes tips

Winkels weer open voor afhalen bestellingen: 'Maak er een feestje van'

Door Claartje Vogel··Aangepast:
© GettyImagesWinkels weer open voor afhalen bestellingen: 'Maak er een feestje van'
RTL

Waarschijnlijk zijn winkels volgende week weer open voor het afhalen van bestelde artikelen. Goed nieuws voor de ondernemers, als klanten tenminste bestellingen plaatsen. Retaildeskundige Fred Rutgers heeft tips om er een succes van te maken.

Zogenaamde niet-essentiële winkels mogen vanaf volgende week beperkt weer open. Klanten kunnen dan bestellingen afhalen die ze online of telefonisch hebben gedaan, melden bronnen aan de politieke redactie van RTL Nieuws. Sommige ondernemers zijn opgelucht, anderen vrezen dat het weinig extra omzet oplevert.

Winkels volgende week weer open, maar alleen voor afhalen bestellingen
Lees ook

Winkels volgende week weer open, maar alleen voor afhalen bestellingen

"Lokale ondernemers staan wel voor een uitdaging", zegt retaildeskundige Fred Rutgers. "Zelfs als winkels weer helemaal open mogen, is het een illusie dat alles weer wordt als vroeger. De loop is eruit, klanten moeten hun weg naar de winkel terugvinden."

Volgens Rutgers zijn klanten inmiddels gewend aan online bestellen. "En ik weet niet of je de laatste tijd nog in een winkelcentrum bent geweest, maar gezellig is anders. Ondernemers moeten klanten helpen de weg naar de winkel terug te vinden."

Hoe zorg je dat je klanten weer terugkomen?

Tip 1: Prijsdumpen heeft geen zin

Wat je in elk geval niet moet doen, is adverteren met kortingsacties. Rutgers: "Zorg juist dat je marge maakt."

Om te concurreren met webwinkels, is zogenaamd 'prijsdumpen' volgens hem zinloos. "Laat zien dat het in jouw winkel veel leuker is dan op het web. Natuurlijk is een klant op zoek naar de beste deal, maar de winkelervaring is daar ook onderdeel van. Demonstreer jouw toegevoegde waarde, daar willen klanten voor betalen."

Tip 2: Koffie, koekjes en een rode loper

"Ik adviseer veel winkeliers om van het volgende winkelbezoek een feestje te maken", zegt Rutgers. "Je hebt zeker in het begin wat meer tijd, want het zal niet meteen kei druk zijn in je winkel. Bied koffie en koekjes aan, overtref de verwachtingen van je klant tijdens het bezoek."

De retailexpert snapt dat winkeliers het liefst weer helemaal open willen. Toch is de afhaalmogelijkheid volgens hem 'best een mooie overgang'. "Gebruik deze periode om iets te verzinnen dat klanten weer massaal naar de winkel lokt", zegt hij. "Wees creatief en verras je bezoekers."

"Leg de rode loper uit. Aandacht kost alleen een beetje moeite."

Een mooi voorbeeld vindt hij de eigenaresse van zijn lokale boekhandel. "Nu de winkel nog gesloten is, brengt zij met een grote glimlach mijn bestellingen aan de deur. Ze laat mij zien hoe blij ze met mij is als klant."

Dat zouden winkeliers meer moeten doen, zegt hij. "Bedankt je klant voor zijn komst, laat zien dat je blij bent dat hij weer in je winkel is. Leg de rode loper uit. Aandacht kost alleen een beetje moeite."

Tip 3: Verleid klanten via social media

Rutgers ziet dat veel winkeliers afgelopen tijd aan hun social netwerk gebouwd hebben. "Zet dat nu volop in", tipt hij. "Laat je klant weten dat hij van harte welkom is. Plaats foto's van jezelf, je medewerkers en blije klanten die de weg naar de winkel al terug hebben gevonden. Laat zien welke mooie producten je in huis hebt."

Er zijn bijvoorbeeld ook kleding- en schoenenwinkels die advies geven via WhatsApp. Wees creatief en laat de klant voelen dat je uitkijkt naar zijn komst, zegt de retailexpert.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Tip 4: Trek samen op

Rutgers adviseert winkeliers om hun krachten te bundelen. "Zet als winkeliersvereniging een gezamenlijke actie op", zegt hij. "Adverteer of zet een promotiebureau in om weer wat swung in het winkelcentrum te krijgen. De afgelopen tijd was niet vrolijk, verleid de klant door te laten zien dat het weer leuk is om langs te komen."

Zo trekken bijvoorbeeld de ondernemers in Wijk bij Duurstede sinds vorig jaar samen op met een website. Ook in andere plaatsen zetten winkeliers juist nu volop in op citymarketing. Zie hieronder bijvoorbeeld een post van de ondernemers in Amersfoort.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Tip 5: Verpakking: 'Beter dan Coolblue'

"Maak van elke bestelling een cadeautje", suggereert Rutgers tot slot. "Pak het niet standaard in, maar maak van elk pakketje iets bijzonders. Dat doet Coolblue bijvoorbeeld ook. En jij kunt het beter, want jij bent niet afhankelijk van de postbode. Maak er iets bijzonders van en geef de klant daarmee een goede eerste indruk."

Tip 6: Makkelijk en veilig

Zorg bovendien dat je klanten de bestellingen veilig en simpel kunnen ophalen. Zo kunnen klanten van IKEA door de drive-thru, vergelijkbaar met die van fastfoodrestaurants. Het bestellen en afhalen van producten zal volledig veilig en contactloos gebeuren, verzekert de Zweedse woonwinkel.

Oproep: creatieve voorbeelden!

Ben of ken jij een ondernemer die zijn klanten op een originele manier naar zijn zaak lokt? Tip de redactie: claartje.vogel@rtl.nl

Lees meer over
WinkelenCoronacrisis in NederlandLockdown