Oneerlijk

Taxichauffeurs de dupe van subsidieregels: 'Ben in loondienst gegaan'

Door Matthias Pauw··Aangepast:
© eigen beeldTaxichauffeurs de dupe van subsidieregels: 'Ben in loondienst gegaan'
RTL

De subsidie om de vaste lasten mee te betalen houdt een hoop ondernemers op de been, maar in de taxibranche zitten sommige ondernemers met een groot probleem. Door de manier waarop de zogenoemde Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) wordt berekend, dekt die slechts een fractie van hun vaste lasten.

Dat ondervond ook John van Beek, eigenaar van Taxi van Beek, aan den lijve. De afgelopen jaren, voor de crisis dus, draaide zijn bedrijf goed. Sterker nog: hij breidde flink uit.

In de loop van 2019 schafte hij twee nieuwe taxi's aan. En daarin is hij niet uniek. Veel taxibedrijven deden juist in 2019 extra investeringen in nieuwe voertuigen, omdat dit vanaf 2020 fiscaal een stuk minder aantrekkelijk zou worden.

Omslag

De extra wagens maakten kilometers en de zaken liepen goed. Zo goed zelfs, dat ondanks dat er in de laatste twee weken van maart 2020 een 'intelligente lockdown' werd afgekondigd, de omzet in het eerste kwartaal van vorig jaar nog altijd ruim 60 procent hoger uitpakte dan in 2019.

Maar de voorspoed van een jaar geleden, is de rampspoed van vandaag.

Zwanger, brand of ziek: daar gaat je coronasteun
Lees ook

Zwanger, brand of ziek: daar gaat je coronasteun

Hoeveel subsidie een ondernemer krijgt, is afhankelijk van de sector waarin hij werkt en de omzetdaling. En om die omzetdaling te berekenen wordt het eerste kwartaal van 2021 vergeleken met het eerste kwartaal van 2019, twee jaar geleden dus. Dat wordt de referentieomzet genoemd.

Dat lijkt eerlijk: want in 2019 was er nog geen corona te bekennen en in het eerste kwartaal van 2020 al wel. Maar als je juist na het eerste kwartaal van 2019 enorm bent gegroeid als bedrijf, pakt dat heel slecht uit. De omzetdaling waarmee gerekend wordt lijkt dan namelijk veel kleiner dan hij in werkelijkheid is. 

Bovendien worden de vaste lasten berekend als percentage van die zogenoemde referentieomzet. Hoe lager die is, hoe lager de vaste lasten op papier zijn. En dus hoe lager de subsidie uitpakt.

Duizenden euro's verschil

Voor John scheelt het al snel duizenden euro's. Geld dat hij hard nodig heeft, want die hogere omzet heeft hij alleen kunnen halen doordat hij de vaste lasten heeft verhoogd door extra auto's aan te schaffen.

Hilbert Michel, woordvoerder van brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), kan zich goed voorstellen dat de TVL-regels funest uitpakken voor taxibedrijven die flink hebben geïnvesteerd. "Het gaat als snel om tienduizenden euro's extra investeringen. Dan heb je hogere afschrijving en dus ook hogere vaste lasten."

Voor Van Beek betekent de berekening in de praktijk dat hij dit kwartaal slechts een subsidie krijgt van 1500 euro, waarvan hij 1200 euro als voorschot ontvangt. In december was dat nog bijna drie keer zo veel. Voor dat kwartaal werd de omzet namelijk vergeleken met het láátste kwartaal van 2019, toen had hij zijn investeringen al gedaan en was zijn omzet al flink gestegen.

"We moeten interen, dat weten we. Maar de vergelijking is niet eerlijk."

Een grote strop. "Alleen mijn hypotheek is al 900 euro", vertelt van Beek. Daar komen de kosten voor vijf auto's, gas, water en licht nog eens bij. "We moeten interen, dat weten we. Maar de vergelijking is niet eerlijk."

Problemen bekend

Het ministerie van Economische Zaken, dat verantwoordelijk is voor de subsidie, laat weten dat er voor de referentieperiode in 2019 is gekozen omdat anders veel ondernemers er juist bekaaid vanaf zouden komen, door de tegenvallende omzet in het eerste kwartaal in 2020. Volgens het ministerie is het niet uitvoerbaar om ondernemers de mogelijkheid te bieden om het eerste kwartaal van 2020 als referentieperiode te laten kiezen.

Maar het probleem staat wel op de radar, zo laat de woordvoerder weten. "Het signaal dat de referentieperiode in bepaalde gevallen ongunstig uit kan pakken is bekend. Het ministerie inventariseert op dit moment samen met bracheorganisaties en de VNG hoe vaak dit voor komt en waar dit door komt."

In loondienst

Wat het allemaal extra zuur maakt, is dat de taxibranche extreem hard geraakt is. "De consumententaxibranche maakt sinds maart nauwelijks tot geen omzet. Omzetdalingen van 90 tot 95 procent komen vaak voor", vertelt de woordvoerder. Zelfs de horeca heeft een deel van de coronatijd nog aardig kunnen draaien, maar dat gold voor de taxi's helemaal niet, vertelt Michel.

"De consumententaxibranche maakt sinds maart nauwelijks tot geen omzet. Omzetdalingen van 90 tot 95 procent komen vaak voor."

Dat hoef je Van Beek allemaal niet te vertellen. Vorig jaar zag hij al dat het tijd was om de bakens te verzetten om de rekeningen te kunnen betalen. "Ik ben in loondienst gegaan, in de groenteverwerking." Daar werkt hij voorlopig vier dagen per week, tot betere tijden aanbreken.

Lees meer over
Ministerie van Economische Zaken en KlimaatRijksdienst voor Ondernemend NederlandSubsidieCoronacrisis in Nederland