Bewuste keuze

Vrouwen zorgen voor opmars vleesvervangers: 'Prijs moet nog zakken'

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANPVrouwen zorgen voor opmars vleesvervangers: 'Prijs moet nog zakken'
RTL

Zo'n 40 procent van de huishoudens koopt weleens vleesvervangers en dat aantal gaat alleen maar toenemen. Dat is de verwachting van onderzoeksinstituut GfK. De opmars is te danken aan vrouwen.

Vleesvervangers worden steeds vaker gekocht, vooral door vrouwen en alleenstaande jongeren. Ongeveer een derde van de 10.000 ondervraagde gezinnen doet dat heel bewust, bijvoorbeeld omdat ze geen vlees willen eten vanwege de gevolgen voor het klimaat of omdat vleesvervangers gezonder zijn.

Kaasburger

Het gebeurt dat mensen 'onbewust' vleesvervangers kopen. "Mensen weten dan niet dat ze een vleesvervanger kopen of ze eten bijvoorbeeld liever een kaasburger dan een kroket. Dan eet je vegetarisch, maar dat doe je dan niet omdat je per se geen vlees wil eten", zegt onderzoeker Saskia Smulders van GfK.

Waarom eten mannen zo veel vlees?
Lees ook

Waarom eten mannen zo veel vlees?

Minder vlees voor mannen

Vrouwen kiezen bewuster voor vleesvervangers en zeggen ook vaker dat ze in de toekomst meer vleesvervangers gaan eten. Mannen blijven vasthouden aan hun stukje vlees, het Voedingscentrum roept ze daarom op om minder vlees te eten. Maar of dat effect heeft? In 2018 nam de vleesconsumptie nauwelijks af. Dat terwijl volgens GfK de vleesvervangers steeds beter worden en ook op steeds meer plaatsen verkrijgbaar zijn.

Vooral in de Randstad

Het zijn op dit moment vooral mensen in de Randstad en hoogopgeleiden die vleesvervangers kopen. Dat is niet verrassend, zegt merken- en retaildeskundige Paul Moers. "Als je een nieuw product in de markt wilt zetten, doe je dat op een plek waar veel mensen wonen die voldoende te besteden hebben." 

Prijs omlaag

Om vleesvervangers echt populair te maken moeten ze niet alleen op meer plaatsen verkrijgbaar zijn, maar ook goedkoper worden, denkt Moers. "Als je ziet welke ingrediënten er in vleesvervangers gaan, dan zijn de producten nog behoorlijk duur. De ontwikkeling kost geld, maar dat is op een gegeven moment natuurlijk wel terugverdiend." Daarom is het volgens Moers logisch dat alleenstaanden vaker kiezen voor vegetarisch. "Voor een gezin is het prijzig."     

'Niet te zout' 

Het Voedingscentrum is duidelijk over vleesvervangers. In de campagne 'Er is meer dan vlees' wordt geadviseerd: "Vaker kiezen voor alternatieven als peulvruchten, noten en ei levert winst op voor je gezondheid én het milieu." Woordvoerder Patricia Schutte maakt wel een kanttekening. "Let wel op dat je niet alleen kant-en-klare vleesvervangers koopt, want dan loop je het risico dat je te veel zout binnenkrijgt." 

 

Lees meer over
VleesvervangersVleesVegetarisme