Etiquette

De 5 spelregels van... het bedrijfsuitje

·Aangepast:
© iStockDe 5 spelregels van... het bedrijfsuitje
RTL

Het wemelt van de ongeschreven regels in het leven. Wetmatigheden die niemand je vertelt, maar waar iedereen een mening over lijkt te hebben. In deze rubriek nemen we iedere week een situatie of gelegenheid onder de loep: hoe heurt het daar eigenlijk? Deze week: de vijf spelregels van een bedrijfsuitje.

De situatie

Jahaaa! Houd vrijdag 6 september vrij jongens, want we gaan met het hele team iets leuks doen!!! lees je in je mailbox. Joe! Leuk, en het is ook met logeren. En met de bus, naar een geheime plek. Voordat je je tas volgooit met Flugels en feestmutsen, misschien toch handig om even in de spelregels van een bedrijfsuitje te duiken. Etiquettespecialist Lilian Woltering doet alvast een voorzet.

De spelregels

1. Slikken en schikken

Misschien is bowlen niet je ding. Ben je geen fan van busreizen en kan een rondje Levend Stratego op de hei je gestolen worden. Een uitnodiging voor een bedrijfsuitje is als een telefoontje voor je moeders verjaardag: je kunt er niet onderuit. Slikken en schikken is het devies, volgens Woltering: "Het doel is belangrijker dan de inhoud. Nader tot elkaar komen, successen vieren, daar gaat het om. En dan is je persoonlijke afkeer tegen koken of karaoke ondergeschikt."

De 5 spelregels van... gezellig even bellen
Lees ook

De 5 spelregels van... gezellig even bellen

2. Denk aan je imago

Los van de bedoeling van het fuifje, is het ook slim om te denken aan je eigen PR. "Als jij het feestnummer van de dag bent, heeft dat ook in latere situaties een positief effect. Je krijgt sneller gedaan wat je wil, bijvoorbeeld." Omgekeerd werkt het ook zo dat wanneer jij als enige de kartwedstrijd of de overnachting skipt, je wel echt de ontbrekende schakel bent. "Jij deelt als enige niet in de herinneringen en dat is jammer voor jezelf, maar ook voor je imago."

3. Trap niet in de flirt fout

Het is een gegeven dat er veel relaties in de categorie trouwen-houwen ontstaan op de werkvloer. Zo'n bedrijfsuitje kan een prima springplank naar een eerste date, met een borrel in je mik durf je immers meer. Maar, betoogt Woltering, gedraag je wel een beetje. "Dat afzakkertje à deux kun je beter bewaren voor een ander moment. Net als dat je niet van kamer moet ruilen tijdens een tripje met je teamies. De sparkle is genoeg voor dit moment."

4. Dankbaarheid deugt

Als je met het hele zwikkie op pad gaat, is dat een cadeau van de baas aan zijn trouwe dienders. Wel zo aardig om 'm daar even voor te bedanken dus. Dat hoeft niet met een cadeau, maar wel met een praatje of een mailtje achteraf. Kleine moeite, groot plezier. "En alsjeblieft," drukt Woltering ons op het hart, "als het uitje 's avonds of in het weekend, of zelfs maar op je vrije dag is, haal het dan niet in je hoofd om tijd voor tijd te vragen. Je krijgt een cadeau in de vorm van een ervaring, dus wees dankbaar. Als het opgeven van je vrije avond voor gezelligheid met je collega's je echt dwars zit, moet je je afvragen of je wel de juiste baan hebt."

5. Houd het sociaal

Zijn jullie inmiddels tien bier verder en hangen de baas en Ankie van de Inkoop gezellig samen in de kroonluchters, dan vraagt dat natuurlijk om een foto. Hashtag making memories, en alles. We snappen het. Maar let wel op voordat je de boel op Facebook of in je Stories op Instagram plaatst, want het kan goed zijn dat Annie en je baas het de volgende dag helemaal niet meer zo hilarisch vinden. Dus ook voor pica's met je collega's geldt: eerst vragen, dan pas posten.

Lees meer over
WerkgelegenheidEtiquette