'Meer boodschappen online bestellen? Dan stijgt prijs in de winkel'
Albert Heijn gaat twee nieuwe 'Home Shop Centers' voor thuisbezorging openen. Door de groei van online bestellen zullen de prijzen in stenen winkels echter uiteindelijk wel moeten stijgen, denkt supermarktdeskundige Jan-Willem Grievink van het Foodservice Instituut.
Met de nieuwe 'Home Shop Centers' -in feite uit de kluiten gewassen supermarkten waar orderpickers boodschappen doen voor klanten die online bestellen- in Bleiswijk (tussen Rotterdam en Zoetermeer) en Oosterhout (bij Nijmegen) kunnen meer klanten in de Randstad en het oosten van het land worden bediend, zegt Albert Heijn.
Het supermarktconcern opende in november al een Home Shop Center in Amsterdam. Er waren ook al van dit soort centra in Almere, Eindhoven, Rotterdam en de Meern (bij Utrecht).
20.000 vierkante meter
In elk van de twee nieuwe Home Shop Centres is plek voor duizend fte. Dat gaat niet ten koste van de werkgelegenheid elders bij Albert Heijn, zegt een woordvoerder.
De Home Shop Centres (HSC) die nu worden geopend zijn 20.000 vierkante meter groot, dat is net groot als dat in Amsterdam, maar groter dan de andere. De distributiecentra van waaruit winkels worden bevoorraad zijn echter nóg een stukje groter. Zo is het DC in Zaandam 43.000 vierkante meter.
Groei online boodschappen
De nieuwe bezorgcentra zijn hard nodig, omdat de online markt voor boodschappen snel groeit. Bij Albert Heijn met zo'n 25 tot 30 procent per jaar in de afgelopen jaren, aldus de woordvoerder.
Toch zijn online bestelde boodschappen nog maar zo'n 5 procent van het totaal aantal boodschappen, zegt Thijs Geijer, sectoreconoom detailhandel bij ING bank.
Dat aandeel zal wel groeien, maar er zit een natuurlijke grens aan, vult Jan-Willem Grievink van het Foodservice Instituut aan. Hij denkt aan een procent of 10.
'Winst maken is lastig'
Ondanks de verwachte groei zal het heel lastig zijn om online boodschappen bezorgen winstgevend te maken, zegt Geijer. De 'last mile' naar de klanten is het grootste probleem", beaamt retaildeskundige Paul Moers.
Bij producten met hogere marges, zoals bij non-food, is het al lastig om winst te maken, zegt Grievink. Bij boodschappen zijn de marges lager.
"De klanten die zelf naar de winkels komen zijn de goedkoopste krachten, zij komen zelf de producten uit de schappen pakken", vat Geijer het samen.
Meer robots én vers
Als je die Home Shop Centers voor thuisbezorgen van boodschappen robotiseert, dan zou het kunnen zijn dat je break-even draait en misschien een piepklein winstje kunt maken, denkt Moers.
Online supermarkten zullen ook meer vers moeten gaan leveren, daarop zijn de winstmarges hoger, zegt hij. "Nu lukt dat zowel Albert Heijn, als Picnic en Jumbo echter niet", aldus Moers.
Prijzen omhoog
Nu worden de verliezen bij online bestellen nog goed gemaakt door aankopen van klanten in fysieke winkels, maar als het marktaandeel van online stijgt, dan zal uiteindelijk het bezorgen ook winstgevend moeten worden, aldus Grievink.
De kosten die in rekening worden gebracht voor bezorgen zullen dan omhoog moeten, zegt hij. Een andere mogelijkheid is dat, omdat de prijzen voor online en in fysieke winkels meestal gelijk zijn, de prijzen omhoog zullen gaan, dus ook in fysieke winkels, denkt Grievink.
Dat zal wel heel langzaam gaan, hij denkt aan een prijsverhoging met tussen de 5 en 10 procent tussen 2025 en 2030. Als dat wordt gecombineerd met hogere kosten voor bezorgen, dan zal de prijsverhoging wat lager kunnen uitvallen, zegt hij.
Ander verdienmodel voor AH
Sowieso denkt Grievink dat het verdienmodel van Albert Heijn en Jumbo zal moeten veranderen. Hij loopt daarbij vooruit op de komst van Amazon naar Nederland en een eventuele overname van Picnic.
"Zij bezorgen gratis. Het verdienmodel van Amazon zit in het aanbieden van een breed model aan diensten, dus Albert Heijn en Jumbo zullen daar ook naartoe moeten", aldus Grievink.