Deze ondernemer en oud-politieman spoort gestolen auto's op
Wat gebeurt er met je auto als criminelen ermee vandoor zijn? Voor veel slachtoffers van autodiefstal blijft die vraag voor eeuwig onbeantwoord. Autodetective en ondernemer Leon Peperkamp heeft wel een idee.
"Toevallig sta ik net bij een Audi RS6, die vannacht gestolen is." Het telefoontje van RTL Z op het afgesproken tijdstip komt toch niet zo goed uit. Een typische donderdagochtend? "Ja, dit werk gaat 24/7 door."
Politie
Voormalig politieman Leon Peperkamp begon zo'n 30 jaar geleden met zijn bedrijf Advies Bureau Schade. Hij levert anti-diefstalsystemen, spoort gestolen auto's op en komt ter plaatse om ze vervolgens over te dragen aan de politie.
Dat doet hij samen met een team van oud-politieagenten, ex-verzekeraars en andere particuliere onderzoekers. Klanten zijn bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen, of particulieren.
"Dit is geen negen-tot-vijfbaan. We weten vandaag niet waar we vanavond zitten. Dat is natuurlijk het leuke", vertelt hij als de RS6 onder de hoede van de politie is gekomen.
7000 auto's
Het aantal gestolen auto's is de afgelopen jaren flink gedaald. Verbeterde anti-diefstalsystemen en registratiemethoden maken het dieven knap ingewikkeld. Toch werden er vorig jaar nog ruim 7000 personenauto's gestolen. En de scherpe daling stagneert.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Vaak zijn het mooie, luxe wagens, maar ook de doodgewone Fiat 500 en Toyota Aygo zijn populair bij criminelen.
Eigen afzetmarkt
Want: elk type auto heeft zijn eigen afzetmarkt, weet Peperkamp. Toyota's zijn bijvoorbeeld gewild in Afrika. Niet vanwege de auto, maar vanwege de onderdelen. "De Toyota-motor is zeer betrouwbaar. Die halen ze eruit en zetten ze bij een waterput, want die houdt de toevoer daar zeker wel draaiende."
Frankrijk loopt uit voor Audi's. En Nederland is een 'fantastisch doorvoerland' voor talloze merken en typen, met zijn havens in Rotterdam, Amsterdam en zelfs Kampen.
Alledaagse woonwijk
De RS6 van donderdagochtend bleek in een alledaagse woonwijk te zijn achtergelaten. "De meeste criminelen weten wel dat dit soort auto's vaak iets van beveiliging hebben", legt Peperkamp uit. "Dan laten ze 'm eerst twee dagen in zo'n wijk staan, op een afstandje. Om te kijken of er iemand komt. Zo niet, dan gaat 'ie door."
'Door', betekent vervoerd, gestript of verkocht. Joost mag weten waarheen, waarvoor of aan wie. Zonder technische hulpmiddelen, zoals gps-trackers of tracers via radiogolven, wordt het terugvinden van een gestolen voertuig buitengewoon moeilijk, weet Peperkamp.
Bovendien moet je snel zijn. Iets meer dan 40 procent van de gestolen personenauto's werd vorig jaar teruggevonden. Meer dan de helft binnen een week.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Als je het gestolen voertuig wél vindt heb je ook nog eens stalen zenuwen nodig. In een woonwijk blijven daders bewust op afstand, maar Peperkamp stond ook wel eens oog in oog met een dief.
Knipperende alarmlichten
"We stonden in een parkeergarage bij een gestolen auto, toen ineens de alarmlichten aan en uit gingen. Stond er iemand een hele bos autosleutels met afstandsbediening in te drukken, om te kijken welke auto hij moest hebben. Toen hebben we een burgerarrest uitgevoerd, en gewacht tot de politie kwam."
Het ging, bleek naderhand, om een tussenpersoon. Iemand wiens taak het is om de auto te vervoeren, niet degene die de wagen zelf gestolen heeft.
Maar het liefst vermijdt Peperkamp de confrontatie. "We gaan ook wel eens 's nachts op pad, en komen op industrieterreinen en bij grote loodsen. Of bij containers in de haven. Dan begin je met één auto, vervolgens ontdek je er nog vier, en een paar deuren verder staan er weer zestien."
Dan stuit je dus niet op een gestolen Fiatje, maar misschien wel op het hoofdkwartier van een criminele organisatie. In dat soort gevallen is er nauw contact met de politie. Peperkamp: "Je moet het risico goed inschatten. Het is een auto. Dat is een waardevol bezit, maar het weegt niet op tegen een mensenleven."
Netwerk
Na bijna dertig jaar weet de politie ook wel dat er echt iets loos is, als Peperkamp of zijn team hen inschakelt. "Eigenlijk hebben we geen concurrenten. Wel partners die min of meer hetzelfde doen, maar geen bedrijf is echt vergelijkbaar met ons. Dat zit 'm met name in het netwerk", denkt Peperkamp.
Daar zit jaren werk in. Voorheen was hij soms hele weekenden weg, om een gestolen auto terug te halen. "Als er een auto in Frankrijk stond ging ik vrijdag weg, was ik zondagavond terug, om maandagochtend weer te beginnen."
Zodoende heeft Peperkamp de nodige contacten onder rechercheurs en onderzoekers in het buitenland, die hij in kan schakelen als hij vermoedt dat een auto zal opduiken in bijvoorbeeld Frankrijk, Duitsland, de Baltische staten of Bulgarije.
Volgende generatie
Maar de tijd van weekenden doorwerken is voorbij. Na dertig jaar wordt het tijd voor een volgende generatie. Zijn zoon wordt klaargestoomd om de leiding over te nemen, Peperkamp zelf bouwt rustig af. "Maar vooralsnog is het nog veel te leuk om te stoppen."
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.