Meer uit Chili, minder uit Frankrijk

In 2022 is je wijn duurder en deze komt vaker uit 'nieuwe wijnlanden'

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© ANP/ Hollandse Hoogte/ Flip FranssenIn 2022 is je wijn duurder en deze komt vaker uit 'nieuwe wijnlanden'
RTL

In 2022 ga je meer voor je wijn betalen en die wijn zal vaak ook nog eens niet uit traditionele wijnlanden als Frankrijk, Italië en Spanje komen, maar uit 'nieuwere' wijnlanden, zoals Roemenië, Chili en Zuid-Afrika.

Voor alle wijn zul je volgend jaar duurder uit zijn, maar vooral voor witte wijn, zegt Joris Snelten, ceo van Delta Wines, dat naar eigen zeggen de grootste wijnimporteur in Nederland is.

Dat raakt consumenten, want we drinken in Europa nu meer witte wijn dan rode en de voorkeur voor witte wijn groeit nog steeds. Verder zullen vooral duurdere wijnen schaarser worden, denkt Eric de Bruijn, directeur van De Bruijn Wijnkopers.

Slecht weer bezorgt Nederlandse wijnboeren kater
Lees ook

Slecht weer bezorgt Nederlandse wijnboeren kater

Prijzen wijn én andere grondstoffen omhoog

Dat de prijzen voor wijn zullen gaan stijgen, komt doordat de prijs van de wijn zelf omhoog gaat, maar vooral doordat de prijzen van alle andere grondstoffen die nodig zijn stijgen. Deze 'droge' kosten, oftewel alle kosten behalve de wijn zelf, stijgen namelijk meer dan die van wijn, aldus Snelten. 

Bij de 'droge' kosten moet je denken aan de kosten voor het glas voor de fles, papier voor het etiket, aluminium voor de schroefdoppen, de kurk, de capsules die over de kurk zitten, karton voor de dozen waarin de flessen worden verpakt en de houten pallets waar de dozen op staan.

Verpakking duurder dan de wijn zelf

Voor de goedkopere wijnen zijn de droge kosten relatief hoog in vergelijking met de wijn zelf. Voor de goedkoopste wijnen is de verpakking zelfs duurder dan de inhoud. Een hogere prijs voor onder meer glas werkt dan ook hard door in de consumentenprijs voor goedkope wijnen, legt Snelten uit.

Daarnaast stijgen de kosten voor vervoer van de wijnlanden naar de winkel. "In de 30 jaar dat ik in het vak zit heb ik nog nooit zo'n 'perfect storm' gezien", zegt Snelten.

10 tot 15 procent duurder

Voor een fles wijn van rond de 3,87 euro (de gemiddelde prijs voor een fles in de Nederlandse supermarkt) zijn de 'droge' kosten, zo'n 0,60 euro, rekent Snelten voor. Een prijsstijging van 10 tot 15 cent voor glas en van 30 procent voor karton tikt dan hard aan.

De prijs van een goedkope fles wijn van circa 4 euro zal met zo'n 10 tot 15 procent stijgen, denkt Snelten. 

"Maar ook de prijzen voor dure wijnen moeten nog meer omhoog", denkt De Bruijn. Ook de oogst van druiven voor duurdere wijnen is immers lager, maar er is juist meer vraag naar betere wijnen. "Door de coronacrisis willen we onszelf wat meer verwennen, ook met kerst", aldus De Bruijn.

Corona

Dat de 'droge' kosten zijn gestegen komt door de tekorten die er wereldwijd zijn aan grondstoffen. Vanwege corona gingen veel landen eerder dit jaar in lockdown.

Maar toen die werden opgeheven steeg de vraag naar allerlei producten en dus naar de grondstoffen die daarvoor nodig zijn, veel harder dan was verwacht, waardoor er op verschillende terreinen tekorten ontstonden. Dat merken dus ook wijnleveranciers.

Slechte oogst in 2021

Dan de prijs van de wijn zelf. De oogst in grote Europese wijnlanden viel in 2021 tegen. In Italië (de grootste wijnproducent ter wereld) daalde de productie met 9 procent in vergelijking met 2020, in Spanje met 14 procent en in Frankrijk zelfs met 27 procent.

Die drie landen zijn goed voor ruwweg de helft van de wereldwijde wijnproductie.

'In de 30 jaar dat ik in het vak zit heb ik nog nooit zo'n 'perfect storm' gezien'

Meer extreem weer

De lagere oogst in die drie landen kwam door het extremere weer als gevolg van klimaatverandering, zoals harde wind of harde regen in de zomer, en nachtvorst in het voorjaar.

Dat laatste raakt vooral de productie van witte wijn, omdat de uitlopers, de vruchtzetting van de witte druivenrassen (waarvan witte wijn wordt gemaakt) eerder in het jaar uitkomen dan die van blauwe druiven (die nodig is voor het maken van rode wijn) en deze dus een grotere kans lopen te worden geraakt door een vroege nachtvorst.

Er is schaarste aan duurdere wijnen als Champagne en Bourgogne, uit Frankrijk, zegt De Bruijn. "In de wijnstreek Chablis in de Bourgogne, is de situatie zelfs zo schrijnend, dat onze leveranciers meteen de lopende contractuele verplichting voor dit jaar hebben moeten opzeggen. Ze beroepen zich daarbij op force majeure, ze kunnen gewoon niet leveren", voegt Snelten daaraan toe.

Meer wijn uit andere wijnlanden

Niet alleen in de grote Europese wijnlanden daalde de productie in 2021, dat was ook in Nieuw-Zeeland het geval, aldus Snelten. In Nederland drinken we niet zo veel wijn uit dat land, maar in de rest van de wereld is dat wel meer het geval, zegt hij. "Dat zorgde voor een waterbedeffect, waardoor er nóg meer vraag kwam naar witte wijn uit bijvoorbeeld Chili."

Dat alles leidt ertoe dat we in 2022 minder witte wijn uit Frankrijk, Spanje en Italië zullen gaan drinken en meer uit landen waar de oogst wél goed was. "In Europa gaat het dan om onder meer Duitsland en Roemenië, en buiten Europa om bijvoorbeeld Chili, Zuid-Afrika en Australië", denkt Snelten.

Over een paar maanden wordt er al weer geoogst in landen als Chili, Zuid-Afrika en Australië.© ANP / Hollandse Hoogte / Tom van Limpt
Over een paar maanden wordt er al weer geoogst in landen als Chili, Zuid-Afrika en Australië.

Maar wel duurder

Dat we toch wijn kunnen drinken uit andere landen is natuurlijk fijn, maar het nadeel is wel dat de transportkosten voor wijn uit deze landen vanwege de vaak grotere afstand hoger zijn. Het is immers duurder om wijn te vervoeren van Chili of Zuid-Afrika naar ons land dan vanuit Italië of Frankrijk. Die kosten komen bovenop de hogere prijzen voor andere droge kosten.

De kosten voor containervervoer stijgen ook nog eens flink. Het vervoer van een container van Chili naar Europa is nu twee keer zo duur als voorheen, aldus Snelten. "Voor Chili zijn er nog eens extra problemen, het duurt daar soms onverwacht acht tot negen weken voordat containers op een schip kunnen worden geladen".

Daarbovenop moet je nog een toeslag betalen voor de hogere brandstofkosten die rederijen moeten betalen, terwijl het ook niet helpt dat de dollar sterker is geworden ten opzichte van de euro, zodat de transportkosten in euro's gemeten nóg meer zijn opgelopen. Wijn uit landen als Chili en Zuid-Afrika is vaak wat goedkoper dan die uit Spanje, Italië en Frankrijk, maar de sterk gestegen transportkosten doen dat nu teniet, zegt Snelten.

Het wordt beter

Het wordt straks overigens wel beter, denkt hij. Want over een paar maanden kan er weer worden geoogst op het zuidelijk halfrond, in landen als Chili, Argentinië, Zuid-Afrika en Australië. Als het bij ons voorjaar is, dan is het daar immers najaar.

En de vooruitzichten voor de oogst in de meeste landen op het zuidelijk halfrond zijn goed, zegt Christián Le Dantec, commercieel directeur bij de Chileense wijnproducent VPST.

Lees meer over
WijnAlcoholische drankenInflatieItaliëSpanjeFrankrijkChiliArgentiniëZuid-AfrikaAustraliëNieuw-Zeeland