Hoge inflatie

Meer oog voor geldstress op de werkvloer: 'Uit de verdomhoek halen'

Door RTL Z··Aangepast:
© RTL ZMeer oog voor geldstress op de werkvloer: 'Uit de verdomhoek halen'
RTL

Dure boodschappen, hoge energieprijzen. Nu alles duurder wordt, hebben veel mensen geldstress en dat zien hun werkgevers ook. Omdat medewerkers met stress zich vaker ziek melden en minder productief zijn, schieten zij te hulp. "We vinden het belangrijk dat medewerkers goed in hun vel zitten."

Vijftienduizend euro in de min. Dat was de situatie waar Adrie Steenis en zijn vrouw tegenaan keken een paar jaar geleden. Eerst probeerden ze er zelf uit te komen, maar dat lukte niet. Er werd zelfs loonbeslag gelegd.

Toen trok Adrie aan de bel bij zijn leidinggevende van schoonmaakbedrijf CSU. Die wees hem een budgetcoach toe, met wie hij een heel traject doorliep. "Samen hebben we ons hele financiële beleid doorgelicht. We bleken veel geld terug te kunnen vragen, dat hebben we gebruikt om onze schulden zo snel mogelijk af te betalen."

Het resultaat? Adrie en zijn vrouw zijn niet alleen schuldenvrij, ze hebben zelfs een buffer opgebouwd van negenduizend euro.

Eindjes aan elkaar

Veel mensen hebben dezelfde zorgen als Adri, zeker nu het leven in rap tempo duurder wordt. Leidinggevenden en hr-medewerkers zien dat werknemers meer moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen, blijkt uit onderzoek in opdracht van platform Wijzer in geldzaken.

'Heb jij geldzorgen?' ING vreest groeiende betaalproblemen
Lees ook

'Heb jij geldzorgen?' ING vreest groeiende betaalproblemen

Door de snel stijgende inflatie hebben ze hier ook meer oog en begrip voor. Een jaar geleden vond 30 procent van de leidinggevenden nog dat mensen met een vaste baan geen financiële problemen hoefden te hebben. Dat is inmiddels gedaald naar 23 procent. 

Werkgevers kunnen een belangrijke rol spelen bij het voorkomen van ernstige financiële problemen, stelt Wijzer in Geldzaken. Zij zien bijvoorbeeld dat er loonbeslag gelegd wordt, dat werknemers om meer werkuren vragen of een verzoek indienen voor een voorschot op hun salaris. 

Tevreden medewerker = tevreden klant

Door die signalen te bespreken met de werknemer, kan erger worden voorkomen. Marco Gramser, directeur HR bij CSU, zorgde dat Adrie die hulp kreeg. "Het is wellicht niet primair een taak voor de werkgever, maar wij helpen onze medewerkers graag. We vinden het belangrijk dat ze goed in hun vel zitten. Tevreden medewerkers betekent tevreden klanten."

CSU heeft daarom een speciale helpdesk, waar werknemers met financiële zorgen naar kunnen bellen. Want, zo redeneert Gramser, het is belangrijk om die zorgen uit het verdomhoekje te halen en op een laagdrempelige manier bespreekbaar te maken. "We helpen ze ook bij het aanvragen van toeslagen van de overheid. Als er echt grote problemen zijn, krijgen ze een coach toegewezen." 

Toen het schoonmaakbedrijf begon met het aanbieden van deze hulp, had 10 procent van de werknemers te maken met loonbeslag. Dat is flink gedaald, zegt Gramser. Hij ziet dat de helpdesk momenteel weer meer telefoontjes krijgt. "Maar het aantal loonbeslagen stijgt gelukkig niet." 

Een budgetcoach, meer uren werken en doorverwijzen naar de gemeente zijn de meest voorkomende manieren waarop werkgevers hulp bieden. Van de door Wijzer in geldzaken ondervraagde organisaties heeft 41 procent een officiële aanpak voor het helpen bij geldzorgen. 

Fluitend door het leven

Adrie is inmiddels met pensioen, maar hij heeft nog steeds contact met zijn budgetcoach. Hij doet zijn verhaal nu, omdat hij anderen ermee wil helpen. "Ik begrijp dat mensen het niet fijn vinden om er open over te zijn, maar wil je een beter en een rustig leven hebben, dan moet je er open over zijn." 

Hij gaat naar eigen zeggen zelf inmiddels weer fluitend door het leven. "Geen deurwaarder meer aan de deur. Niet bang zijn als de bel gaat. Niet bang zijn als je de post haalt. Ik denk niet dat als ik met stress mijn pensioen in was gegaan, ik heel oud had kunnen worden." 

Lees meer over
Wijzer in GeldzakenInflatieEnergierekeningEnergieWerknemers