Consumentenbond: aanbiedingen met adviesprijzen slaan nergens op
Fabrikanten van wasmiddelen, zoals Witte Reus en Robijn, maar ook winkels als Kruidvat en Coolblue strooien kwistig met aanbiedingen op basis van de adviesprijs van een product. Ze vermelden er alleen niet bij dat die prijs zelden daadwerkelijk wordt gerekend. Zo neppen ze de consument, stelt de Consumentenbond.
En dat niet alleen: het zijn de fabrikanten zelf die de adviesprijs van hun producten bepalen. Zo vond de Consumentenbond online een aanbieding voor een fles Robijn met 66 procent korting. Het klinkt misschien aantrekkelijk, maar niets is minder waar.
Want die fantastische korting van Robijn is gebaseerd op de adviesprijs die Robijn-moeder Unilever zelf had bedacht. Zo'n korting is dus 'onzinnig', zeggen de onderzoekers.
Een adviesprijs wordt, net als die van Henkel (het bedrijf achter Witte Reus en Fleuril), vrijwel nooit gerekend, zeggen de onderzoekers.
200 nepaanbiedingen
Het zijn niet de enige misstanden die de Consumentenbond op het spoor kwam. Gedurende drie maanden hielden onderzoekers van de consumentenwaakhond de prijzen bij van 100 grote webwinkels en 20 drogisterijen en supermarkten.
De onderzoekers kwamen meer dan 200 nepaanbiedingen tegen, vertelt woordvoerder Joyce Donat van de Consumentenbond.
Zo waren er ook 'aanbiedingen' die helemaal geen aanbieding waren. De tijdelijke prijsverlaging voor een soundbar bij Kamera Express tot 449 euro, bijvoorbeeld.
Want die soundbar was daar al weken te koop voor 449 euro en eerder dit jaar was de prijs zelfs bijna de helft lager, aldus de Consumentenbond.
Marketingtruc
Van-voor aanbiedingen waarbij eerst de prijs wordt verhoogd, deze daarna verlagen en vervolgens adverteren met een flinke korting, terwijl de prijs soms dan toch nog hoger is dan eerder het geval, mogen niet meer.
Maar daar hebben marketeers iets op gevonden: nietszeggende adviesprijzen, schrijft de Consumentenbond.
'Dubieus'
"Nu stikt het bij sommige winkels van de doorgestreepte en vaak enorm hoge adviesprijzen. En dat is soms dubieus, want ketens adverteren ook wel eens met adviesprijzen terwijl de fabrikant zegt die helemaal niet af te geven. Of ze refereren aan adviesprijzen die anders zijn dan de werkelijke adviesprijzen", schrijft de Consumentenbond in de Consumentengids.
En dan krijg je dus toestanden zoals een Bosch inductie-kookplaat, met een adviesprijs van 1569 euro en een verkoopprijs van 549 euro, of Gillette Mach3 scheermesjes (18 stuks) met een adviesprijs van 71,49 euro en een verkoopprijs van 35,89 euro, aldus de Consumentenbond.
"Een adviesprijs slaat vaak helemaal nergens op", zegt Donat dan ook. En alleen al door een streep door een prijs te zetten suggereer je dat er een aanbieding is, maar die aanbieding heeft nooit gegolden, zegt zij. "Mensen worden op het verkeerde been gezet."
Kruidvat
Kruidvat valt in negatieve zin op, met een folder die vol stond met allerlei vage aanbiedingen, aldus Donat.
Zo was volgens Kruidvat de adviesprijs van de airco Nedis 7000 BTU op een gegeven moment 374,99 euro. De 'aanbiedingsprijs' van Kruidvat was 189,99 euro. Maar op de fabrikantensite was de adviesprijs 179,99 euro, zodat de prijs bij Kruidvat zelfs nog bóven de adviesprijs lag.
De Consumentenbond wil dan ook dat consumentenwaakhond Autoriteit Consument en Markt (ACM) een stokje steekt voor adverteren met adviesprijzen.