Moeite met lezen en schrijven

Laaggeletterde medewerkers: directeur André biedt taallessen aan

Door EditieNL··Aangepast:
© EditieNLLaaggeletterde medewerkers: directeur André biedt taallessen aan
RTL

Werkgevers besteden steeds meer tijd en geld aan laaggeletterde medewerkers in hun bedrijf. Dat ziet Stichting Lezen en Schrijven. Directeur André Hertog van afvalverzamelaar Irado biedt in zijn bedrijf bijvoorbeeld taallessen aan. "Medewerkers moeten even een drempel over, want sommigen schamen zich er ook voor."

Naar schatting zijn er in Nederland volgens Stichting Lezen en Schrijven zo'n 2,5 miljoen mensen die laaggeletterd zijn: zij hebben moeite met lezen en schrijven. Daarvan hebben 800.000 mensen een betaalde baan.

Daarbij kun je tegen problemen aanlopen, merkten ze ook bij afvalverzamelaar Irado. "We zijn al jaren bezig met laaggeletterdheid binnen ons bedrijf. We merken dat mensen die niet taalvaardig zijn tegen problemen aanlopen", zegt directeur Hertog. "Je vraagt als bedrijf rapportages en schriftelijke reacties. En als chauffeur moet je punten halen en dat kan alleen als je kan lezen en schrijven. Dat was vroeger minder, alleen nu begint dat wel voor problemen te zorgen."

Drempel over

Het bedrijf wilde verantwoordelijkheid nemen en besloot taallessen aan te bieden. "Medewerkers waren in eerste instantie wat terughoudend. Alleen moeten zij ook papieren halen om bij ons te blijven werken, en dat gebeurt vaak met schriftelijke examens", vertelt de directeur. "Je moet medewerkers wel enthousiast maken: ze moeten even een drempel over, want sommigen schamen zich ervoor."

Gebrekkige taalkennis zorgt voor fouten en ongevallen op werkvloer
Lees ook

Gebrekkige taalkennis zorgt voor fouten en ongevallen op werkvloer

"Naast het kunnen lezen en schrijven zien we ook dat mensen digitaal vaardig moeten zijn", vervolgt Hertog. Als voorbeeld geeft hij ondergrondse containers, die zelf aangeven wanneer ze geleegd moeten worden. "Dat zien onze werknemers terug op een iPad, maar die moeten ze dan wel juist af kunnen lezen."

Beter in hun vel

De directeur ziet dat het werk niet alleen makkelijk wordt als medewerkers de taal beter beheersen, maar ook dat de mensen beter in hun vel zitten. "Ze zijn beter betrokken en ook beter in het werk wat ze doen. De omgeving vraagt gewoon steeds meer, en als je medewerkers niet meekunnen, dan kan dat frustrerend zijn."

Banen worden dus ook complexer - je moet meer kunnen - en dat is volgens arbeidspsycholoog Tosca Gort een uitdaging waar de hele arbeidsmarkt mee te maken gaat krijgen. "Het niveau wordt steeds hoger. In die fase zitten we nu ook heel duidelijk: het leven en werken wordt steeds ingewikkelder", zegt ze.

Uitvoerend werk

"Ik verwacht dat de arbeidsmarkt er zo uit gaat zien dat je eerst een opleiding moet doen, voor je überhaupt aan de slag kan", vervolgt Gort. "Werkplekken waar je als laaggeletterde terecht kunt is voornamelijk allemaal uitvoerend werk, daar is ook veel vraag naar. Die banen zijn er nog steeds, alleen daar zijn veel mensen niet happig op."

Lees meer over
Nederlandse taalEditie NL Link in bioSchrijven