'Van/voor-prijs'

Wish stopt met nepkortingen om klanten te lokken: 'Consument wordt misleid'

·Aangepast:
Wish stopt met nepkortingen om klanten te lokken: 'Consument wordt misleid'
RTL

Een staafmixer van 50 voor maar 25 euro. 50 procent korting, een koopje zal je denken. Maar als die staafmixer voorheen maar 20 euro kostte dan kom je bedrogen uit. Webwinkel Wish stopt nu met dit soort nepkortingen, na ingrijpen van de Autoriteit Consument & Markt. 

Het is een veelgebruikt trucje bij webwinkels. Klanten worden met hoge kortingen naar de site gelokt om vervolgens aankopen te doen op basis van valse kortingen. De ACM, Autoriteit Consument & Markt gaat de strijd aan met dit soort lokkertjes. En met succes. "Wish is een platform waarop meerdere verkopers hun spullen aanbieden. We zagen op de site ontzettend hoge kortingen en hadden het vermoeden dat het niet klopte", legt Edwin van Houten - directeur Consumenten van de ACM uit aan EditieNL. "Zo werden oude prijzen niet recentelijk gevoerd en dat mag niet."

Actie ondernomen

De prijs van een product moet volgens Europese regels namelijk een maand vóór de korting doorgevoerd zijn. Een product mag dus niet de ene week 20 euro kosten, en twee weken later 30 euro met 5 euro korting. "We zijn hierover met Wish in gesprek gegaan en ze hebben actie ondernomen."

Korting als je lacht: 'Zo wordt betalen een stuk leuker'
Lees ook

Korting als je lacht: 'Zo wordt betalen een stuk leuker'

"Zo'n schijnprijs is verboden omdat je consumenten naar binnen probeert te trekken op basis van onjuiste gegevens", gaat Van Houten verder. "Het is een van de vele manieren die worden gebruikt om consumenten te misleiden."

Want ze werken volgens neuromarketeer Tim Zuidgeest maar al te goed. Om uit te leggen hoe ons brein werkt haalt hij als voorbeeld de rij voor een kroeg aan. "Zie je ergens een groep mensen, dan ben je eerder geneigd daarbij in de buurt te staan. Dus als er een rij voor een kroeg staat dan denk je: 'daar moet ik ook naartoe, hier zal wel iets goeds zijn'."

Zelf als je weet dat die rij gecreëerd wordt om de kroeg extra populair te laten lijken, dan nog zal je jezelf voorhouden dat het deze keer wel om een uitzondering zal gaan. "En zo werkt dat ook met kortingen. Als je moet bedenken: 'die korting is nep', dan denk je toch: 'er is een uitzondering'. Je oerinstinct denkt: wat een goede deal en de kritische hersenen worden direct uitgeschakeld."

Wat volgens hem zou helpen is de 30-seconderegel. "Die regel houdt in dat iets wel of niet doen afhangt van een halve minuut. Stel je voor je wil minder tv kijken, Dan kan je de batterijen uit de afstandsbediening halen. De tijd die je bezig bent om de batterijen er weer in te doen kan de impuls om tv te kijken wegnemen. Het idee is dat je dertig seconden nadenkt of je iets wel of niet wil. Online kan dit ook."

Door een halve minuut na te denken over een aankoop kan je voorkomen dat je je laat verleiden door een 'mooie' korting. En die bewustwording is volgens Van Houten ook het doel van de ACM. "Uiteindelijk is het allerbelangrijkste dat de consument weet dat hij beïnvloed wordt. Dus als je opvallende prijzen ziet, krab dan toch eens extra achter je oren. En maak ook zelf altijd de afweging: vind ik het waard om voor deze prijs dit product te kopen?"

Reactie Wish

Een woordvoerder van Wish laat in een reactie aan EditieNL weten: "Als onderdeel van een bredere evaluatie van onze prijsstrategie hebben we besloten te stoppen met gepersonaliseerde en doorgestreepte prijzen. Dit moet onze kopers en verkopers ten goede komen en voor betere prijzen zorgen van de producten die op ons platform worden verkocht."

Lees meer over
Autoriteit Consument en MarktWinkelenOnline retailEditie NL Link in bioE-commerceWebwinkel