Hollands bier in Japanse handen, Grolsch verkocht aan Asahi
Bierbrouwer Grolsch wordt verkocht aan de Japanse branchegenoot Asahi. Vandaag is de deal officieel rond gekomen.
Dat maakte Asahi vanochtend bekend. AB Inbev heeft het bod van de Japanners geaccepteerd. Grolsch is nu nog onderdeel van SABMiller, dat dit jaar fuseert met AB Inbev. De overname kan alleen niet doorgaan als de mededingingsautoriteiten geen groen licht geven voor de fusie tussen de biergiganten.
Maar niets lijkt die samengang nu nog in de weg te staan. Om toestemming te krijgen voor de fusie moest SABMiller namelijk een aantal merken afstoten. Grolsch wordt daarom samen met Peroni en Meantime verkocht.
Asahi koopt de drie brouwers voor in totaal 2,55 miljard euro. In februari werd al bekend gemaakt dat Asahi aast op de drie brouwerijen.
Geen succesverhaal
SABMiller kocht Grolsch in 2008 voor ruim 800 miljoen euro, met de bedoeling het Nederlandse biermerk internationaal sterk te laten groeien, maar dat is nooit echt een succes geworden. Grolsch boekte destijds 70 procent van de omzet op de Nederlandse thuismarkt en in Groot-Brittannië.
RTL Z berekende dat de winst over 2015 met bijna een derde was gedaald.
Veel animo
De afgelopen maanden is er veel gespeculeerd over wie de nieuwe eigenaar van de Nederlandse brouwer zou worden. Zou zou de Thaise brouwer Chang interesse hebben gehad, maar ook het Spaanse San Miguel had Grolsch wel aan zijn portefeuille toe willen voegen.
En daarmee was het nog niet klaar. Ook de steenrijke Zwitserse familie Jacobs heeft overwogen om de Twentse brouwer te kopen. Uiteindelijk was het dus het Japanse Asahi dat aan het langste eind trok.