Nieuws

Kerstgedachte: met 1350 collega's op bezoek bij eenzame ouderen

Door Matthias Pauw··Aangepast:
Kerstgedachte: met 1350 collega's op bezoek bij eenzame ouderen
RTL

In het bedrijfsleven moet geld verdiend worden en daarbij staat de maatschappij niet altijd op nummer 1. Maar het kan ook anders. Bijvoorbeeld met 1350 collega's langsgaan bij eenzame ouderen.

Ernst Boekhorst vertelt met trots over de initiatieven van ABN Amro om in de december iets goeds te doen voor maatschappij. Boekhorst is directeur van de ABN Amro foundation: chef goede-dingen-doen, zeg maar.

Het is zijn verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk medewerkers van de bank zich op maatschappelijk vlak inzetten. December is daarvoor 'bij uitstek de maand om dat te doen'. "We merken dat we als grote werkgever goed willen doen, door aandacht te geven aan mensen die misschien niet genoeg aandacht krijgen", vertelt Boekhorst.

1350 medewerkers, 2700 kerstbomen

In de weken voor kerst gingen 1350 medewerkers van de bank op pad langs eenzame ouderen in verzorgingshuizen. Daarvoor werkt de bank samen met maatschappelijke organisaties.

Iedere werknemer gaat langs bij twee ouderen en tuigt daar een kerstboompje op. "Het boompje is het middel", zegt Boekhorst daarover, "maar het gaat natuurlijk om het gesprek."

12.000 vrijwilligers

De acties passen binnen het beleid binnen de bank, dat als doelstelling heeft om 10.000 medewerkers maatschappelijk actief te krijgen per jaar. Werknemers krijgen ieder jaar 36 uur om te besteden aan de maatschappij. Dat loopt uiteen van sportprojecten met gehandicapten tot lessen geven op scholen over bijvoorbeeld bank- en geldzaken.

Dit jaar zijn 12.000 werknemers van de bank maatschappelijk actief, waarmee de eigen doelstelling dus ruimschoots gehaald wordt. 

Goede doelen zien groei

De trend dat bedrijven meer willen doen voor de maatschappij zien ze ook bij het Ouderenfonds. "Bedrijven zijn steeds vaker op zoek naar een goed doel om te steunen dat bij hun kernwaarden past", vertelt Jytte Reichert van het Ouderenfonds. En dat resulteert ook in een fikse groei van het gedoneerde bedrag. Vorig jaar kwam er 21 procent meer binnen uit fondsenwerving, blijkt uit het jaarverslag.

Het fonds ziet groei in het aantal bedrijven dat zich langdurig aan het goede doel verbindt, en dan specifiek op een gebied waar het betreffende bedrijf actief is.

Jumbo geeft kerstdiners

Zo kunnen klanten van de Jumbo een kerstgerecht doneren voor eenzame ouderen. Jumbo maakt daar kerstpakketten van en ze leveren ook de vrijwilligers om die maaltijden te bereiden.

Ook andere bedrijven als horecaketen Van der Valk laten zich juist in december van hun beste kant zien. Vorig jaar boden zij aan 5000 ouderen een kerstdiner aan.

Voedselbank populair doel

Naast tijd en aandacht, is december ook dé maand voor bedrijven en instellingen om te geven aan de Voedselbank. Een woordvoerder van de landelijke organisatie benadrukt wel dat zij eigenlijk het hele jaar door veel krijgen van bedrijven.

Zo doneren alle grote supermarktketens aan voedselbanken, niet alleen in december. Maar in deze tijd verandert er wel wat. Veel bedrijven vullen dozen met voedsel rond de kerst en sturen die op naar de voedselbank. ABN probeert dit jaar 3000 dozen te vullen met bijdragen van werknemers, en doneert daarbij ook 75.000 cash.

Boekhorst vertelt dat die actie vanuit de lokale banken komt, en niet vanuit het hoofdkantoor. "Kantoren zamelden voedsel in voor hun lokale voedselbank. Later zijn wij daarbij betrokken om het centraal te regelen."

En daarin staat ABN zeker niet alleen…

Fijne kerst!

Lees meer over
ABN AMROHeinekenJumboVoedselbank