Nieuws

AH doet suiker in de ban: 'Klanten willen ook minder zoet'

Door Frederique Dormaar··Aangepast:
© ANPAH doet suiker in de ban: 'Klanten willen ook minder zoet'
RTL

Albert Heijn wil 'de gezondste supermarkt van Nederland' worden en gaat het suikergehalte in eigenmerkproducten daarom drastisch verlagen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. "Worteltjes zijn van zichzelf al zoet, maar bij bonen is het veel moeilijker."

Na een jaar testen en aanpassen bevatten de ontbijtgranen van het Albert Heijn-huismerk nu minder suiker. Ook liggen er vijf nieuwe geroosterde muesli's met minder suiker in de winkel.

Dit besluit is onderdeel van een groter plan: In 2020 moeten de huismerkproducten van Albert Heijn 1 miljard suikerklontjes minder bevatten. Dat doel heeft de supermarktketen zichzelf, in samenwerking met het Diabetes Fonds, gesteld.

Smaak is leidend

"Lovenswaardig", vindt retaildeskundige Laurens Sloot. Hij denkt niet dat de supermarkt een commercieel doel heeft met de suikerreductie. "Albert Heijn neemt hier zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid." Dat doen meer supermarkten. Zo stopt Lidl met de verkoop van sigaretten. Dit soort maatregelen leiden volgens hem 'eerder tot omzetverliezen'.

Hoeveel suiker er wordt gereduceerd, verschilt per product. Dat kan 30 procent zijn of maar 2 procent. "Smaak is daarbij leidend", zegt Reinier van Lanschot, hij is categoriemanager ontbijtgranen bij Albert Heijn. Producten worden uitgebreid getest door zowel interne als externe smaakpanels.

Rijpere tomaten

Die smaak is een heikel punt, verwacht Sloot. Suiker is tenslotte een smaakmaker en minder suiker suiker betekent vaak een minder smaakvol product. "Zeker voor kinderen, dat zijn echte zoetekauwen", aldus de retaildeskundige. 

Suiker is niet alleen bepalend voor de smaak. Ook de structuur en de houdbaarheid worden erdoor bepaald. Bij krokante muesli bijvoorbeeld is suiker een bindmiddel, dat zorgt voor de grote brokken. Van Lanschot: "In plaats van suiker gebruiken we daar nu plantaardige vezels voor."

Bij sommige producten, zoals frisdrank, wordt de suiker simpelweg vervangen door een andere zoetstof, denk aan aspartaam of stevia. Bij ketchup worden rijpere en dus zoetere tomaten gebruikt.

Weer andere huismerkproducten worden gewoon minder zoet van smaak. Dat geldt ook grotendeels voor de muesli's. Consumenten zijn gewend aan zoet, maar hun smaak is wel aan het veranderen, signaleert Van Lanschot. "Klanten willen daadwerkelijk minder zoet."

Blikje doperwten met worteltjes

Eerder al werd het suikergehalte in conserven teruggebracht. Vorig jaar rond deze tijd spraken conservenproducenten en supermarkten af niet langer suiker toe te voegen aan ingeblikte zomergroenten.

"Bij een blikje doperwten met worteltjes was dat niet zo moeilijk, want worteltjes zijn van zichzelf al zoet van smaak, maar bij een blik bonen was de uitdaging groter", zegt Anoesjka Aspeslagh, woordvoerder van Albert Heijn.

A-merken

Leveranciers staan open voor het aanpassen van de recepten. In de fabriek is de samenstelling van ingrediënten makkelijk aan te passen. Daarnaast leveren ze vaak ook aan andere landen en ook daar zijn retailers geïnteresseerd in producten met minder suiker.

Voorlopig worden alleen de huismerkproducten aangepast. Laurens Sloot zou graag zien dat bedrijven als Coca Cola en Bertolli dit voorbeeld volgen. De woordvoerder van Albert Heijn geeft aan dat er ook gesprekken worden gevoerd met de A-merken. 

Lees meer over
Albert HeijnVoedingVoedingsmiddelenindustrieSuiker