Nooit gehoord

Ahmet in gevecht met Belastingdienst: 'Ik wil dat mijn naam gezuiverd wordt'

Door RTL Nieuws / Pieter Klein··Aangepast:
© Merlin DalemanAhmet in gevecht met Belastingdienst: 'Ik wil dat mijn naam gezuiverd wordt'
RTL

Gastouderbureau Dadim uit Eindhoven staat centraal in de affaire waarin de Belastingdienst bij honderden ouders onterecht toeslagen voor kinderopvang stopzette. Tot op de dag van vandaag suggereert staatssecretaris Snel dat het bureau sjoemelde. Drijvende kracht achter Dadim is ondernemer Ahmet Gökçe. Dit is zijn verhaal: "Ik word nooit gehoord. Ik vraag om erkenning. Ik wil dat mijn naam gezuiverd wordt."

Al vijf jaar zit Ahmet Gökçe in een 'rollercoaster', een moedeloos makend gevecht tegen de bureaucratie van de Belastingdienst: "Als je daar eenmaal in zit, kom je er niet meer uit." Gökçe (45), geboren en getogen Hollander met een Brabants accent, is een blijmoedig en strijdbaar man. Hij heeft een broertje dood aan slachtofferschap. Type ondernemer, iets van je leven maken. Maar in 2014 gaat er iets fout.

De Belastingdienst komt in mei van dat jaar op bezoek. Controle bij Dadim. Alle boeken binnenstebuiten gekeerd. De suggestie dat er sprake van misbruik zou zijn 'kwam heel hard aan', zegt Gökçe. "Wij hadden onze administratie altijd keurig op orde. Ik kende al onze gastouders heel goed. Ik was geshockeerd door die rare verhalen." Eerst dacht hij nog dat het allemaal wel goed zou komen – er was immers niets mis.

Belastingdienst gebruikte nepbewijs om fraude aan te tonen
Lees ook

Belastingdienst gebruikte nepbewijs om fraude aan te tonen

Wanhoop

Maar toen kwamen de stopzetting van betaling van toeslagen bij álle ouders die opvang regelden via Dadim. "Iedereen werd massaal aangepakt. Toen dacht ik: waarom krijgt iedereen een afwijzing? Hoe kan dat? Toen wist ik: dit wordt niet netjes beoordeeld." Gökçe hielp zijn klanten met het aanleveren van alle bewijsstukken die de Belastingdienst nodig had voor controle. Maar het bleef daarna stil. Ouders werden van het kastje naar de muur gestuurd. Er groeide 'wanhoop': "Ik heb hier veel huilende en boze moeders aan m’n bureau gehad, over wat hen overkwam."

Het was het begin van een zoektocht naar wat er precies aan de hand was. "Het was een verschrikkelijke periode. Ik weet dat ik niets verkeerd heb gedaan. En dan doet zoiets pijn." Ook Dadim komt in de problemen, omdat klanten moeten afhaken, en moet personeel ontslaan. De Belastingdienst zet het onderzoek tegen Dadim niet door, komt ook niet met maatregelen, maar pakt wel alle ouders jarenlang aan. "Ik had nog een paar keer contact met de inspecteur, maar die zei nooit: 'er is iets met jou aan de hand'."

Het Eindhovense gastouderbureau Dadim.© Merlin Daleman
Het Eindhovense gastouderbureau Dadim.

Wij-zij gevoel

Wat Gökçe heel gek vindt, is dat hij tijdens gesprekken met de Belastingdienst erachter komt dat de fiscus in het onderzoek naar Dadim de tweede nationaliteit van mensen in de dossiers verwerkt. "Ik heb wel twintig keer gevraagd waarom dat was, maar ik kreeg nooit antwoord." Het zit hem dwars, want 'ik wil geen wij-zij gevoel'. "Ik heb in Nederland ook nog nooit dat gevoel gehad. Ik zou heel verdrietig zijn als zou blijken dat die tweede nationaliteit wel een rol heeft gespeeld."

Omdat Dadim niet meer onderzocht wordt, en de fiscus alleen tegen ouders procedeert, raakte Gökçe voor de Belastingdienst buiten beeld. Hij wil met zijn vrouw, advocate Eva Gonzalez Perez, die tientallen ouders bijstaat, z'n oude klanten helpen. Maar hij wordt buiten de deur gehouden, buiten gesprekken gehouden. Het wordt voor hem steeds duidelijker dat de Belastingdienst onterecht toeslagen stop zette, ouders ongenadig hard pakte door tienduizenden euro’s terug te vorderen.

© Merlin Daleman

'Overheid onwaardig'

Gökçe: "Natuurlijk moet de Belastingdienst controleren. Maar hier is iets heel erg mis gegaan, voor al die ouders. Er was geen goede aanleiding. Er is geen goed onderzoek gedaan, ze zijn nalatig geweest. En ze dachten: het bloedt wel dood. Op een gegeven moment ga je het zelfs bijna gewoon vinden, hoe de Belastingdienst opereert. Maar het is een overheid onwaardig."

De ondernemer en de advocate ruiken onraad als in 2016 blijkt dat de Belastingdienst informatie achterhoudt in juridische procedures tegen hun oude klanten – die hun recht proberen te halen. Ze komen er dan ook achter dat in die rechtszaken het onderzoek uit 2014 naar Dadim door de overheid wordt gebruikt om vermoedens van misbruik aan te tonen. Het gaat om onderzoek dat niet is doorgezet, en waar hij zich nooit tegen heeft kunnen verweren – zoals dat hoort in een rechtsstaat. Maar de Belastingdienst doet alsof Gökçe geen partij is en niet bestaat: "Ik word nooit gehoord."

Oplossing

Het ergste is, vindt Gökçe, dat de verdachtmakingen tegen zijn bedrijf tot op de dag van vandaag doorgaan. Staatssecretaris Snel herhaalde in het parlement in maart nog dat sprake zou zijn van 'nep-facturen' bij Dadim. "Dat is absoluut niet het geval. Ik bén geen fraudeur." Gökce hoopt dat er na al die jaren een einde aan komt. "Ik snap niet hoe ik in beeld ben gekomen en ik snap ook niet waarom dit maar doorgaat." Hij hoop op een 'goed gesprek' met staatssecretaris Snel. Dat er een 'oplossing' komt. Dat de Belastingdienst ruiterlijk 'toegeeft dat ze het bij het verkeerde eind hebben'.

De man die ooit HEAO commerciële economie in Utrecht deed, wil gewoon door met z'n passie: kinderopvang. En verder met z’n leven, met z’n vrouw en kinderen. "Ik heb jarenlang niet kunnen genieten van het leven, van m’n opgroeiende kleine kinderen. Ik ben alleen maar hier mee bezig. Ik hoop dat dit ophoudt."

Lees meer over
BelastingdienstFraudeToeslagenaffaire Belastingdienst