Als het aan Amsterdam ligt mogen e-bikes straks nog maar 20 km/u
De gemeente Amsterdam wil de maximumsnelheid voor elektrische fietsers verlagen. Als het aan de stad ligt, gaat de snelheid op het fietspad nog dit jaar naar maximaal 20 kilometer per uur. Of dat ook gaat lukken is de vraag: nationale wetgeving staat in de weg.
De Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst zegt tegen Het Parool dat een maximumsnelheid van 20 kilometer per uur voor fietsers de verkeersveiligheid in de stad moet bevorderen. Er is ook een brief naar de gemeenteraad gestuurd met het plan.
Nu mogen e-bikes die in Nederland verkocht worden standaard 25 kilometer per uur. De snelheid verschilt per land, in sommige landen mogen e-bikes 32 kilometer per uur.
Onveilig gevoel
Van der Horst vindt het nodig een lagere maximumsnelheid af te spreken omdat veel Amsterdammers zich zorgen zouden maken over de verkeersveiligheid. In een onderzoek dat twee jaar geleden werd gedaan bleek dat veel inwoners van de stad zich vooral onveilig voelen door de hoge snelheid van elektrische fietsen en scooters.
Het punt is alleen dat Amsterdam de maximumsnelheid op het fietspad niet zomaar kan veranderen. Daar gelden landelijke wetten en regels voor. Daarom wil de stad in gesprek met Den Haag, zegt portefeuillehouder Verkeer & Openbare Ruimte Van der Horst tegen persbureau ANP.
Vaker ongelukken
De politie meldde begin dit jaar dat e-bikes in 2022 vaker betrokken waren bij ongelukken dan in 2019. Precieze aantallen werden niet genoemd. Veel fietspaden zijn volgens de politie niet ingericht op fietsers met allemaal verschillende snelheden.
Ook het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldde in 2021 al dat er steeds vaker mensen om het leven komen door een ongeluk met een e-bike.