Ook volwassenen kopen opeens speelgoed: dit is het meest populair
Poppen of Lego alleen voor kinderen? Daar denken veel volwassenen anders over. Speelgoedwinkels verkopen de laatste jaren steeds meer zogenaamde kidult-artikelen: speelgoed voor volwassenen. We zetten de populairste speelgoedartikelen op een rij.
Natuurlijk, ook voor corona werd er speelgoed aan volwassenen verkocht. Maar sinds de pandemie ziet Celvin de Bie, hoofd marketing van Intertoys, een opvallende stijging in de verkoop van speelgoed voor volwassenen.
"Vroeger was het 2 tot 3 procent van de omzet, tegenwoordig gaat het om 10 procent. In de Verenigde Staten is het nog veel groter, daar wordt een kwart van het speelgoed gekocht door en voor volwassenen. Van een nichemarkt is het mainstream geworden", vertelt hij aan RTL Nieuws.
Treinbanen op zolder
Hij ziet dat steeds meer speelgoedmerken producten speciaal voor volwassenen maken. Het is namelijk niet alleen een nieuwe doelgroep, maar ook een die bereid is om flink in de buidel te tasten. "Vooral Lego speelt daar goed op in. Zij hebben sets van bijvoorbeeld Star Wars. Die kosten 800 euro, maar worden enorm goed verkocht."
Ook Emile Kalis van Stichting Speelgoed Nederland ziet het assortiment voor volwassenen groeien. "Vroeger zag je vooral mannen die op zolder met treinbanen of historische schepen bezig waren. Dure dingen waarvoor je ook behoorlijk technisch moest zijn. Kidult lijkt meer op echt speelgoed. Producten die mensen kennen uit hun kindertijd, waar ze warme gevoelens bij hebben."
4x populair speelgoed onder volwassenen
Wat is dan dat populaire speelgoed van dit moment voor volwassenen? De vier toppers van dit moment:
1. Lego: van bloemenboeket tot exclusieve auto's
Lego maakt steeds meer producten speciaal voor volwassenen. Een goed voorbeeld daarvan is het bloemenboeket, zegt De Bie. "Dat was vorig jaar ons best verkochte Lego-product, mensen vinden het mooi om in huis te zetten. Ook de iconische auto's van Porsche en Mercedes zijn erg populair."
De grote bouwpakketten worden ook veel verkocht. Zo is er bijvoorbeeld een Lego versie van de Titanic die zoveel blokjes heeft dat je sneller de film kijkt, dan het schip in elkaar zet. Kalis: "Je moet bijna gestudeerd hebben om dat ding in elkaar te krijgen. Dat is ook een verschil met Lego voor kinderen: veel meer stukjes en kleinere onderdelen."
2. Funko, een poppetje van een beroemd figuur
Een Funko is een klein poppetje van vinyl dat in allerlei varianten gemaakt wordt. Van Mickey Mouse tot Max Verstappen: bijna ieder beroemd (strip)figuur is een Funko geworden. De poppetjes zijn populair bij volwassenen, maar niet om mee te spelen. "Fans vinden het gewoon leuk om te hebben, het zijn collectors items. Het motto van Funko is dat iedereen wel ergens fan van is, daarom spreken ze een heel brede doelgroep aan. Onze best verkochte Funko is bijvoorbeeld die van Max Verstappen", zegt De Bie.
De serieuze Funko-fan laat het poppetje in de verpakking zitten, vult Kalis aan. "Het zit in een mooie doos, dus die zetten mensen graag neer." En als je de Funko ooit weer wil verkopen, is het fijn dat hij nog in de originele verpakking zit. Want hoe schaarser het exemplaar, hoe hoger de waarde.
Gewone Funko's zijn te koop voor een paar tientjes, maar voor bijzondere exemplaren worden soms duizenden euro's neergelegd.
3. Pokémonkaarten, om te verzamelen én spelen
Dat Pokémonkaarten populair zijn, bleek afgelopen week maar weer toen het Van Gogh Museum besloot te stoppen met de uitgifte van de speciale Pokémonkaart in de stijl van de grootmeester. De veiligheid van de bezoekers kwam door de drukte in het geding en handelaren stonden bij de uitgang te wachten om de kaarten over te kopen. Op beelden die op sociale media verschenen, was te zien dat het vooral volwassenen waren die zo'n Pikachu-kaart probeerden te bemachtigen.
Ook Intertoys verkoopt de Pokémonkaarten veelal aan volwassenen. "Dit zijn mensen die de kaarten ooit als kind hebben verzameld en besluiten om dat nu weer te gaan doen. Ze verzamelen de kaarten niet alleen, maar spelen er ook echt het spel mee", zegt De Bie.
4. (Bord)spellen, zoals Catan
Toen het bordspel Catan (destijds Kolonisten van Catan) in 1994 uitkwam, zagen speelgoedwinkels er geen brood in. “Vroeger werden spellen vooral met kinderen gespeeld. Catan was helemaal niet gericht op kinderen, dus ze dachten dat het niet te verkopen was. Niets bleek minder waar, het is nog altijd een enorm populair bordspel”, zegt Kalis.
In coronatijd werden er logischerwijs meer puzzels en bordspellen verkocht, maar spellen voor volwassenen zijn niet meer weg te denken. Vooral de adult-kaartspellen namen een vlucht. "Denk aan Cards against humanity en Drunk, stoned or stupid. Die zijn absoluut niet geschikt voor kinderen."
Art work
De populariteit van speelgoed voor volwassenen heeft ook te maken met de vormgeving van de spellen, en ook van de andere kidult-producten, stelt Kalis. “Art work heeft een enorme invloed. Er wordt vaker gewerkt met bekende illustratoren en het ziet er gewoon heel mooi uit. Je ziet steeds vaker dat mensen geen boekenkast hebben, maar wel een spelletjeskast."
En Barbie?
Het was wereldwijd de succesvolste film van het jaar en bracht maar liefst 1,36 miljard dollar op, maar volgens Kalis en De Bie leidt de populariteit van de film niet tot meer interesse voor de poppen onder volwassenen. “Rondom de release zagen we vooral moeders die voor hun kind een Barbie kochten”, zegt De Bie. Hoe dat kan? Kalis denkt het te weten. “Ik denk dat de pop geen raakvlak heeft met volwassenen. Uitzonderingen daargelaten blijft het toch iets dat vooral meisjes aanspreekt."