'Spelen in op gevoel'

Verkopers van alarmsysteem Verisure aan de deur vlak na overval: 'Niet sjiek'

Door Karlijn Houterman··Aangepast:
© ANPVerkopers van alarmsysteem Verisure aan de deur vlak na overval: 'Niet sjiek'
RTL

Een week na een gewapende woningoverval in je straat staat er een verkoper van een alarmcentrale voor je deur: "Wil je je huis beter beveiligen?" Het gebeurde vorige week in Amstelveen en het lijkt een veelvoorkomende strategie van verkopers van beveiligingssysteem Verisure te zijn. Toezichthouder ACM heeft meerdere klachten gekregen, maar is het slim of schaamteloos? "In ieder geval niet sjiek", stelt consumentenpsycholoog Patrick Wessels.

Een 82-jarige man werd twee weken geleden met grof geweld in zijn huis in Westwijk, Amstelveen overvallen. Vier gewapende en gemaskerde mannen drongen de woning binnen, nadat ze zich hadden voorgedaan als postbezorger. De overvallers eisten onder dreiging van vuurwapens waardevolle spullen van de bejaarde man. Een heftige gebeurtenis, waar de buurt volgens Geertje – die in dezelfde straat woont als de 82-jarige man – 'nog steeds van natrilt', vertelt ze aan RTL Nieuws.

Een week later gaat de deurbel

Tot Geertjes verbazing zag ze een week na de overval opeens verkopers van alarmsysteem Verisure in haar straat rondlopen. Ook bij haar belde een verkoper aan: "Hij gaf aan dat onze wijk opeens op plek twee staat van meest onveilige wijken van Nederland. Dat betwijfel ik sowieso, maar hij wilde natuurlijk iets verkopen."

De woningoverval vond op woensdag 14 februari plaats in Amstelveen.© Politie Amstelveen
De woningoverval vond op woensdag 14 februari plaats in Amstelveen.

"Ik gaf aan niet geïnteresseerd te zijn. Hij reageerde verbijsterd: 'Bent u niet geïnteresseerd in uw eigen veiligheid?!' De verkoper paste alle trucs toe om uit gevoel van angst mij iets aan te praten." Geertje deed na een tweede 'nee' de deur dicht, en kreeg nog snel een folder in haar handen gedrukt.

'Je kan bijna geen nee zeggen'

Ze stond even met haar mond vol tanden: "Ze gebruiken de angst die mensen hebben na zo'n gebeurtenis om iets te verkopen. Je kan bijna geen nee zeggen, en dat vind ik moreel niet netjes. Hier wonen ook veel ouderen, ik kan me voorstellen dat zeker zij nu denken: straks ben ik de volgende, laat ik maar zo'n systeem kopen."

Niet alleen bij Geertje verscheen een verkoper van een alarmcentrale voor de deur na een woningoverval. Op sociale media staan meerdere soortgelijke verhalen, en een verkoper van Verisure zelf beaamt de verkooptactiek op Facebook. "WAKKER WORDEN ROCKANJE", schrijft hij aan inwoners van het dorp. Hij stelt dat de inbraakcijfers van Rockanje 'er niet om liegen', net als die van omliggende dorpen. "In verband met de fikse stijging van woninginbraken zijn wij momenteel heeeeel actief in die regio", schrijft hij.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels noemt het uit commercieel oogpunt slim wat Verisure doet, vertelt hij aan RTL Nieuws. Maar hij vraagt zich eveneens af of het wel moreel verantwoord is. 

'Verkopen een gevoel'

Hij legt uit: "Ze verkopen een oplossing voor angst. Verkopen een gevoel van rust. En dat is extra waardevol en urgent als je onrust ervaart: de week na zo'n overval in je straat. Maar had je dit product ook gekocht als je je niet onrustig had gevoeld?"

En juist daar zit nou net de crux, stelt Wessels: "Kun je jezelf als consument wapenen tegen deze psychologische beïnvloeding? Uit veel literatuur blijkt dat dat maar heel beperkt kan. Iemand schetst in dit geval dus een gevaar, en jij wil bescherming zoeken. Het is echter maar de vraag of zo'n alarmsysteem die bescherming ook daadwerkelijk geeft. Volgens mij moeten we de consument daarom beter beschermen in dit soort situaties, want het is op z'n minst niet netjes te noemen wat hier gebeurt."

Kabinet wil strengere regels deurverkoop

Het kabinet gaat straks verkoop aan de deur en op straat van bijvoorbeeld energiecontracten, krantenabonnementen en donaties aan goede doelen aan banden leggen. Een consument mag straks niet meer worden gevraagd ter plekke een contract te tekenen. Dat maakte minister Micky Adriaansens van Economische Zaken vorig jaar juni bekend. Het is onduidelijk wanneer de wet van kracht wordt.

De wet betekent dat na afloop van het gesprek aan de deur of op straat met een verkoper het contract schriftelijk moet worden toegestuurd, via de post of mail. "Daar moet ook enige tijd tussen zitten, anders kun je alsnog iemand dwingen of onder druk zetten", voegde Adriaansens toe. "En dat wil ik niet, ik wil juist dat je even de tijd hebt om even na te denken of je de koop aan wil gaan."

Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt laat aan RTL Nieuws desgevraagd weten dat zij klachten hebben ontvangen van klanten over de deurverkoop van Verisure. "Het is belangrijk dat consumenten hun ervaringen bij ons melden. Dat zijn voor ons belangrijke signalen." 

Slim én sluw

Een woordvoerder van de Consumentenbond stelt dat een bezoek van een Verisure-medewerker aan de deur niet verboden is. "En je kunt er vervolgens op twee manieren naar kijken. Aan de ene kant spelen ze hier slim op een situatie in: er is misschien wel juist behoefte aan zo'n systeem in zo'n wijk. Aan de andere kant spelen ze ook in op de angst die mensen misschien hebben, en dan zou je het sluw kunnen noemen."

RTL Nieuws heeft vandaag meerdere keren contact gezocht met Verisure, maar ondanks herhaalde pogingen is er geen reactie gekomen.

Heb jij de app RTL Nieuws & Entertainment al?

Ja? Daar zijn we blij mee!
Nog niet? Download ’m hier voor Android en iOS

Lees meer over
InbraakWoningovervalMarketing en VerkoopEditie NL Link in bioNederland