Financiële problemen

Opa klaagt gokbedrijf aan: kleinzoon (17) had half miljoen van hem vergokt

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© iStockOpa klaagt gokbedrijf aan: kleinzoon (17) had half miljoen van hem vergokt
RTL

Een 77-jarige man heeft een rechtszaak aangespannen tegen gokbedrijf Bingoal omdat zijn destijds 17-jarige kleinzoon bij dat bedrijf in twee maanden tijd 162.500 euro van zijn spaarrekening heeft vergokt. Het gokbedrijf had moeten ingrijpen, betoogt hij.

Bingoal was een van de eerste gokbedrijven waar de kleinzoon een account opende en in korte tijd zoveel geld verspeelde. Daarna opende hij nog op zeventien andere sites een account. Totale schade bij opa: ruim een half miljoen euro.

Pincode afgekeken 

De tiener, die te jong was om te mogen gokken, kreeg dat voor elkaar door een kopie te maken van zijn vaders paspoort, en bij zijn vader de pincode van zijn opa af te kijken, zegt advocaat André Bussink van BVD advocaten naar aanleiding van berichtgeving van de NOS. Vader beheert de digitale bankzaken van opa, die daar mede door oogproblemen 'niet zo goed' in is.

Volgens Bussink had Bingoal al snel door moeten hebben dat er iets mis was, en ook gelijk in moeten grijpen. De jongen was vorig jaar begonnen met gokken en verloor op de eerste dag al ruim 17.500 euro bij Bingoal. In de weken daarna liep dat bedrag snel op: hij kon 30.000 euro per week op zijn account storten en 18 uur per dag gokken.

Beleid online gokken desastreus uitgepakt: 'Geest is volledig uit de fles'
Lees ook

Beleid online gokken desastreus uitgepakt: 'Geest is volledig uit de fles'

Bingoal heeft wel pogingen gedaan om contact te krijgen met de jongen, maar die reageerde niet op telefoontjes en e-mails. Daarop had het bedrijf zijn account volgens Bussink moeten blokkeren, maar dat is niet gebeurd. 

In juni gesloten

Pas in juni werd het account definitief gesloten, na een paar verlagingen van de weeklimiet die volgden op een brief van de advocaat van opa (eerst naar 15.000 en daarna 7500 euro). Het bedrijf schoot daardoor 'ernstig tekort in zijn wettelijke zorgplicht', zegt Bussink. 

Die zorgplicht bestaat er onder meer uit dat aanbieders van risicovolle kansspelen moeten bijhouden wie vaak komt gokken. Als iemand te vaak komt of te veel geld uitgeeft, dan moet een aanbieder diegene daar op zijn minst op wijzen, maar ook een online pop-upvenster en een gokstop behoren tot de mogelijke maatregelen. 

Schadevergoeding

Wanneer iemand te vaak komt of te veel geld uitgeeft, wordt nu nog in het midden gelaten. Minister Weerwind van Rechtsbescherming wil dat een persoonlijk contactmoment verplicht wordt als iemand een stortingslimiet van meer dan 350 euro per maand instelt. De Kansspelautoriteit willen dat aanbieders verplicht worden te onderzoeken of een speler het risico kan dragen als diegene meer dan 700 euro op een spelersrekening stort. 

De opa eist niet alleen de 162.500 euro terug, maar wil ook een schadevergoeding ter hoogte van honderdduizenden euro's: het bedrag dat zijn kleinzoon bij andere aanbieders heeft vergokt. Want die schade zou – in elk geval niet helemaal – zijn ontstaan als Bingoal eerder had ingegrepen, zegt hij.

In mei kwam de gokverslaving van de kleinzoon aan het licht, doordat een andere gokaanbieder contact opnam met opa. Volgens opa hadden ze het niet sneller door, het geld was apart gezet voor de aflossing van zijn huis. "We hebben niet op die rekening gelet." De jongen is in therapie gegaan voor zijn verslaving. 

'Verdomme jongen'

Opa was in het begin heel boos op zijn kleinzoon. "Ik dacht: verdomme jongen, waarom doe je dat nou." Maar inmiddels is er weer goed contact. "Die kinderen zitten in een levensfase waarin ze de gevolgen niet kunnen overzien. En het is wel mijn kleinzoon. We verwerken het nu ieder op onze eigen manier."

Een rechter heeft sinds de legalisering van de gokwereld niet eerder uitspraak gedaan over het verzaken van de zorgplicht door een gokbedrijf. Maar de man heeft alle vertrouwen in de zaak. "Zo'n bedrijf heeft tig jaar ervaring, dat zou beter moeten weten."

Reactie Bingoal

Bingoal, een Belgisch bedrijf dat ook in Nederland een vergunning heeft, schrijft in een reactie dat het bedrijf op zijn beurt aangifte heeft gedaan tegen de 17-jarige kleinzoon. Die zou door het paspoort van zijn vader en de bankgegevens van zijn opa te gebruiken identiteitsfraude hebben gepleegd. 

"Bingoal heeft deze zaak, zoals van haar mag worden verwacht, vorig jaar gemeld bij de Kansspelautoriteit en de politie. Sindsdien zijn er vanuit de toezichthouder geen nadere stappen ondernomen en heeft de politie het een en ander in onderzoek genomen. Gezien de complexiteit van de zaak, waarbij bij meerdere aanbieders spelersaccounts zijn aangemaakt, en de sterke vermoedens van identiteitsfraude, kan Bingoal op dit moment geen verdere inhoudelijke uitlatingen doen."

Lees meer over
GokkenKansspelLink in bio