Wachtlijsten ggz steeds langer, probleem speelt bijna overal
Het aantal mensen dat te lang moet wachten op geestelijke gezondheidszorg (ggz), stijgt nog altijd. In december 2023 waren er 97.450 wachtplekken, terwijl dat het jaar ervoor nog 87.114 was. Er is dringend actie nodig, zeggen psychologen, psychiaters en patiënten.
Het betekent overigens niet automatisch dat 97.450 mensen wachtten op behandeling, want iemand kan bij meerdere aanbieders op een wachtlijst staan en dus dubbel worden geteld. Een jaar eerder, eind 2022, waren er iets meer dan 87.000 wachtplekken.
12 procent
Dat betekent dat het aantal met bijna 12 procent is gestegen, blijkt uit de nieuwste cijfers van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Die toename is wel iets langzamer dan in de jaren ervoor. In 55.000 gevallen is de wachttijd langer dan maximaal toegestaan. Maar wie eenmaal is aangemeld, wordt daarna vaak wél op tijd geholpen met een behandeling.
Niettemin blijft de druk op de ggz onverminderd hoog. De wachttijden zijn het hoogst voor mensen met depressieve stemmingsstoornissen en trauma- en stressgerelateerde stoornissen.
Onacceptabel, zeggen de belangenbehartigers MIND, de Nederlandse ggz, NVvP en het NIP. "Mensen waarvan zeker de helft kampt met ernstige en complexe aandoeningen, zoals eetstoornissen, trauma en persoonlijkheidsstoornissen, zijn de dupe van marktwerking. Wij roepen verzekeraars op om meer ggz in te kopen om aan de vraag te voldoen en hun zorgplicht na te komen. Veel aanbieders zijn nog niet gecontracteerd terwijl zij wel aan de kwaliteitseisen voldoen."
Overal
Dat mensen te lang moeten wachten op zorg, speelt in 'bijna alle regio's', stelt de NZa. Vier regio's blijven binnen de maximale wachttijden voor behandeling. Dit zijn Midden-Holland, Zuid-Hollandse Eilanden, Zaanstreek/Waterland en Midden-IJssel. De instroom is het grootst in Amsterdam en Utrecht.
De wachtlijsten komen volgens de NZa door personeelstekorten en doordat meer mensen ggz nodig hebben. De geregistreerde toename komt deels ook doordat aanbieders beter informatie doorgeven aan de zorgautoriteit. "Hierdoor krijgen we het toegankelijkheidsprobleem in de ggz steeds beter in beeld."