Schermtijd kinderen

'9 op de 10 ouders zetten voor hun kind tv aan om handen even vrij te hebben'

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© Getty Images'9 op de 10 ouders zetten voor hun kind tv aan om handen even vrij te hebben'
RTL

Vrijwel alle ouders van jonge kinderen zetten zo nu en dan de tv aan om hun kroost af te leiden en zelf de handen vrij te hebben. Dat blijkt uit onderzoek van Netwerk Mediawijsheid.

De tijd die kinderen tot 6 jaar per dag aan digitale media besteden is opgelopen tot 111 minuten. Vorig jaar keken zij nog gemiddeld 100 minuten per dag naar beeldschermen. 

Al sinds 2012 doet Netwerk Mediawijsheid jaarlijks onderzoek naar het schermgebruik van kinderen. Dit jaar onderzocht het ook hoeveel ouders beeldschermen gebruiken om hun kinderen af te leiden.

Onrustig kind

90 procent van de ouders zet digitale media in om even tijd voor zichzelf te hebben, concluderen de onderzoekers. Vaak gebeurt dat op momenten die voor hen goed uitkomen, 'zoals tijdens het koken of wanneer het kind onrustig is', zegt Anouk Tuijnman, onderzoeker aan het Trimbos-instituut.

Zij waarschuwt voor de gevolgen daarvan. "Te veel schermtijd op jonge leeftijd kan de slaap verstoren, de taalontwikkeling remmen en mogelijk leiden tot lichamelijke klachten door te veel zitten en te lang achter elkaar dichtbij kijken."

Marloes (10) raakte een deel van haar zicht kwijt door te veel schermtijd. Bekijk dat in deze video die we eerder dit jaar maakten: 

Jeugdartsen en orthoptisten slaan alarm nu steeds meer jonge kinderen kampen met oogproblemen.

Tuijnman wijst ouders er ook op dat kinderen een schermpje geven geen oplossing is voor bijvoorbeeld verveling of irritatie. 

"Dit kan leiden tot gemiste leermomenten, omdat kinderen juist op jonge leeftijd moeten leren omgaan met hun emoties en zelfstandigheid moeten ontwikkelen tijdens momenten van verveling."

Meer 'offline'

Hoewel de schermtijd van jonge kinderen volgens Netwerk Mediawijsheid 'hoog' is, besteden ze per dag nog altijd meer tijd aan 'offline activiteiten'. Hier gaat gemiddeld 3 uur en 40 minuten aan op. 

Geen reclames meer gericht op kinderen: nieuwe online regels gaan in
Lees ook

Geen reclames meer gericht op kinderen: nieuwe online regels gaan in

Lees meer over
OpvoedingMediaTelevisieTabletDigitaliseringGezondheidEditie NL Link in bio